عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به اینکه شما نام نویسی کنید از داوطلبان ریاست جمهوری از روی تفنن انجام می شود گفت: بر اساس تجربیات ، نامگذاری نهایی ریاست جمهوری حدود 10 نفر وجود دارد.
هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه برنامه های انتخاب سعادت آباد رادیو تهران با حضور در استودیو پخش زنده در پاسخ به این پرسش که آیا شورای نگهبان در کشور ما معادلی در جهان دارد یا خیر؟ گفتگو: شورای نگهبان در قانون اساسی ما وظایف متعددی را از جمله نظارت بر انتخابات ، تفصیل قانون اساسی و تطبیق مصوبات با قانون اساسی و شرع را بر اعمال کرده است. در پاسخ دیگر هم معادل همه اینها نهادهایی وجود دارد که به عنوان دیگری به شورای قانون اساسی و دادگاه قانون اشاره کرد. درباره بررسی نظارت بر انتخابات هم نهاد پاسدار قانون اساسی و نه هیچ گونه تحت تأثیر نظر قوای مقننه و مجله و نه لازم مستقل این قانون را بر عهده شما دارد. شورای نگهبان خاص کشور ما نیست و معادل بسیاری از موارد دیگر کشورها است.
نظارت استصوابی شورای نگهبان به معنای بی اعتمادی به نهاد مجری نیست
وی درباره وظیفه نظارت استصوابی شورای نگهبان توضیح داد: نظارت استصوابی تبدیل به اصطلاحی پیچیده شده است. فلسفه وجود نظارت بر این است که با نظارت نهاد ناظر تخطی از قانون صورت نباشد. قانون ضوابط را مشخص کرده است که مجریان باید این ضوابط را رعایت کند و نظارت بر رعایت موازین قانونی برعهده نهاد مشاهده کند. در مورد انتخابات هم این وضعیت وجود دارد. قانونگذار در قانون انتخابات ، شرایط ، موانع و فرآیندهای را در نظر گرفته شده است که باید رعایت شود و این مختصر کشور ما و به معنای بی اعتمادی به نهاد مجری نیست. چون نهاد ناظر در هنگام تخطی از قانون می تواند نظارت خود را استفاده کند.
برای انتخابات نمی توان از نظارت اطلاعات استفاده کرد
عضو حقوقدان شورای نگهبان کنترل را به دو گروه اختصاصی و استصوابی تقسیم بندی کرد و گفت: در نظارت بر اطلاعات اگر مشاهده نکنید در مقام عمل ، تخطی از قانون را مشاهده کنید باید به یک مرجع دیگر گزارش ندهید و با این گزارش کار را مشاهده کنید ، اما همچنان ادامه دارد در نظارت استصوابی ناظر در هنگام مشاهده تخلف از قانون ، خود را باید اصلاح امور بپردازد. در استفاده از نظارت امنیتی پاسخگوی قانون تخطی از قانون نیست زیرا زمان باربر باید به لحظه کنترل نظارت استصوابی استفاده شود. نظارت استصوابی به نه ناظر اجازه می دهد تا نادرستی را به درستی تبدیل کند تا تمام فرآیند انتخابات سالم بماند و در نهایت این امر ابطال یک شعبه است.
طحان نظریه درباره اظهارات جدیدش مبنی بر نظارت استصوابی شورای نگهبان در حین مناظرات گفت: این شیطنتی رسانه ای بودجه. اما به عنوان نمونه شورای نگهبان صلاحیت شخصی شما اجازه می دهد که کند و بعداً مشخص شود اگر بعنوان یک مدرک تحصیلی وجود نداشته باشد ، در چنین شرایطی قانون محافظت نمی تواند فرد را رها کند و یا حتی اگر حاکم باشد ، اما اگر تحت تأثیر قرار گیرد ، جرمی را مرتکب شود و یا مرتکب تفرقه بین به اقوام کشورمان و شیعه و سنی شود باز هم شورای نگهبان نمی تواند به این مورد ورود نکند. اگر در طول این 42 سال انتخابات ریاست جمهوری اتفاقی این کشور را ایمن نگه دارد و این فرآیند را در مقام عمل ، بسیار دشوار است. بر اساس بند 10 اصل 1100 اگر رئیس جمهوری جمهوری اسلامی تخلف کند دیوانعالی و مجلس باید وارد شود.
سیگنال جدید شورای نگهبان: نامزدهای نهایی ریاست جمهوری حدود ۱۰ تا 10 نفر هستند / منعی برای حضور بانوان در انتخابات وجود ندارد
شروط 12 گانه شورای نگهبان ، خارج از قانون اساسی نیست
طاهان نظریه در مورد مصوبه شورای نگهبان و ارائه شروط 12 گانه برای ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در سال 95 سیاست های کلی انتخابات توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد که بند 5-10 آن به صورت مستقیم به شورای نگهبان راجع به تعریف شده است و اعلام معیارها و تشخیص لازم جهت تشخیص رجل سیاسی و مذهبی و مدبر بودن نامزدهای ریاضی جمهوری خطاب ساخته شده است. شورای نگهبان سال ها مورد نقد مردم بود که چرا ملاک های تشخیص خود را اعلام نمی کند ؟. شورای نگهبان در سال 96 ملاک های خود را اعلام کرد که شروط 12 گانه اصلاح همان ملاک ها است. این شروط خارج از قانون اساسی نیست اما شورای نگهبان از مسیر بررسی اینها را تشخیص می دهد که آیا فرد مورد نظر مدیر ، مدبر یا رجل مذهبی هست یا خیر؟
وی افزود: در مصوبه شورای نگهبان به دلیل این شروط مثل سن و مدرک و سابقه به صورت کلی ذکر شده بود که در مجلس دهم و یازدهم اصلاح این قانون آغاز شد. مجلس یازدهم این اصلاحات را انجام داد و شورای نگهبان هم با این موارد مشكلی را نداشت تا بتواند بسیار عالی نظارت كند كه این سیستم را از این حیات كه این موارد را محافظت می كند باید این مصوبه را به نپذیرفت و آن را خلاف سیاست دانست. ترجیح شورای نگهبان در قانونگذاری مجلس بود ولی با توجه به اینكه مصوبه مجلس پذیرفته شود نمی شود ؛ شورای نگهبان این ملاک ها در شروط خود را برای انتخابات ریاست جمهوری قرار داد و پذیرفته شد.
شروط 12 گانه شورای نگهبان ، گامی رو به جلو جهت شفاف سازی بیشتر است
عضو حقوقدان شورای نگهبان مصوبه اخیر این شورا را گامی رو به جلو برای شفافیت سازی دانستن و مشخص کرد: مردم باید بدانند که ملاک های شورای نگهبان چیست؟ اینکار اقدامی در جهت دفاع از حیثیت نامزدهای معتبر است. در دوره های پیشین استفاده از شرایط نامعتبر و از روی تفنن در انتخابات ورود به سیستم که انتشار کلیپ ها و تصاویر باعث می شود که کد نخبگان ایجاد شود و مردم می توانند تحت حمایت شورای نگهبان قرار دهند ، اگر مجوز صلاحیت نامزدها را داشته باشید. شورا باید در 5 روز صلاحیت ها بررسی کند و نهایتاً در 5 روز فرصت تمدید کند که در مجموع 10 روز خواهد بود. بررسی تعداد زیادی داوطلب به حقوق تضییع کاندیداهای معتبر ایجاد شده است.
ثبت نام از داوطلبان ریاست جمهوری از روی تفسیر انجام می شود
وی را که با مصوبه شورای نگهبان از ورود به انتخابات انتخاب کرده و ثبت نام نکرده اید راشوند را به دو گروه تقسیم کرد و اظهار داشت: شما را از صورت جداگانه ثبت نام می کند. در دوره گذشته از هزار و ۶۳۶ نفر داوطلب حدود هزار و ۲۰۰ نفر تحصیل می کردند پایین و این وضعیت شایعه کشور ما نیست و حتی بعضاً از این قانون حکومتی کیفری برخوردار است و مصوبه شورا ثبت نام می کند که در صورت ممنوعیت اقدام به آن شود.
طحان نظریه در توضیح گروه دوم گفتگو: این افراد بعضی از شروط قانونی را به زعم خود دارند اما چون شرایط را کامل می کنند با رد صلاحیت شورا ایجاد می کنند. در شورای نگهبان رعایت و پاسداری حیاتیت بسیار مهم است. ملاک باید به صورت شفاف بیان شود تا فقط دیگران را حائز کند این شرایط ثبت نام می شوند. در برخی از کشورها که مدت حبس بیش از یک سال است تا 1 سال پس از آزادی حق رأی ندارد. ولی بعضی اوقات به ما حمله می کنیم چرا چنین نامحدودی ثبت نام می شود نام جمهوری ریاست جمهوری نمی تواند؟
وی استفاده کرد: حق اعتراض برای افراد در مصوبه جدید شورای نگهبان محفوظ است و شورا ی نگهبان نتیجه را به شخص و وزارت کشور اعلام می کند و یا بحث در مورد مصاحبه ذکر شده است که ممکن است برای سایر منازعات دیده نشده باشد زیرا دیگر همتراز نیست در قوای مختلف هم می توانید مراتب اعتراض کنید خود را اعلام کنید.
منعی برای حضور بانوان در انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد
عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره رجل سیاسی و مشارکت بانوان در این پست درباره جزئیات قانونی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: این مصوبه منعی برای شرکت خانم ها در انتخابات نیست و اجازه ثبت نام آنها را ندارد. بعد از ثبت نام احراز شروطی که در قانون اساسی مورد نیاز است که برای مردان هم مصداق دارد. اگر برخی اختلاف نظرات وجود دارد که منحصر به کشور ما نیست. در برخی مواقع این موضوعات فرهنگی است. برای ما منعی نداریم که همه نمایندگان مجلس خانم دارند اما در حال حاضر 16 نفر نماینده زن داریم و یا در قوه مجریه هم همین طور است. به نظر می رسد این مسائل بیشتر فرهنگی است و خانم ها باید سطح مختلف مدیریتی را داشته باشند تا بتوانند انتخاب مردم را نیز قرار دهند.
شورای نگهبان به طور قانونی نمی تواند دلایل رد صلاحیت ها را عنوان کند
وی در ادامه این گفتگو با توصیه مجدد برای حفظ حیاتیت انسان به طور قانونی و شرعی در شورای نگهبان اظهار داشت: من مجاز نیستم و شرعی به ما اجازه نمی دهد دلایل رد صلاحیت داوطلب را برای عموم مردم توضیح دهد. اگر بعضی اوقات به دنبال رد صلاحیت حرفهای خلاصه می گویند که دلیل رد صلاحیتشان نبوده است اما وقتی این اظهارات در جلسات می شود باعث می شود که دیگر اجازه ندهید و فقط خود را در صورت عدم دلخواه صلاحیت آنها را عنوان کنید.
نامزدهای نهایی ریاست جمهوری حدود ۱۰ تا ۱۰ نفر هستند
طحان نظریه در پایان این گفتگوی رادیویی در توضیح نحوه بررسی صلاحیت نامزدهای ریاضی جمهوری در شورای نگهبان بیان کرد: هر فرد دیگری را بخواهد به عنوان نامزد اصلی انتخاب کند اگر شما به عنوان نامزد نهایی در شورای نگهبان نیاز به عنوان نامزد نهایی به عموم معرفی شود. چون هنوز ثبت نام نشده است ، هنوز توان توانمندی ندارد و چند نفر دیگر صلاحیت دارند اگر این بنر تجربیاتی داشته باشند که در این 42 سال دیگر توانسته ایم گفت نام جمهوری های نهایی ریاضی جمهوری حدود 10 نفر است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر