جستجوی این وبلاگ

دی ۱۸، ۱۴۰۱

طائب: ارزش اسلام وقتی بهتر فهم می‌شود که «دیگری»اش را دقیق معرفی کنیم

خبرگزاری تسنیم

طائب: ارزش اسلام وقتی بهتر فهم می‌شود که «دیگری»اش را دقیق معرفی کنیم

کارشناس مسائل زنان معتقد است: شخصیت مستقل و آزاده‌ای که خداوند از زن در قرآن معرفی می‌کند، برای در امان ماندن از آسیب‌ها و کنشگری در بطن جامعه نیازمند رعایت موازینی در پوشش و عفاف است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بیشتر از چهار دهه است که زنان ما با موقعیت‌های مناسبی که برایشان ایجاد شده، رشد کرده‌اند. افزایش سطح تحصیلات و دانش زنان موجب ارتقای کیفیت زندگی آنها در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی شده است. هرچند که افزایش آگاهی، مطالباتی را برای زنان ایجاد کرده که بسیاری از آنها به‌عنوان خواسته طبیعی زنان محسوب می‌شود. به این ترتیب ما امروز با زنی متفاوت از گذشته مواجهیم؛ زنی که خواستار حضور اجتماعی و کنشگری در عرصه فرهنگی است: «زن اجتماعی جدید».

خبرگزاری تسنیم با چنین رویکردی، گفتگویی با دکتر حمیده طائب، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و کارشناس مسائل زنان، انجام داده که بخش دوم و پایانی این گفتگو را می‌خوانید.

انقلاب اسلامی، داعیه‌دار گفتمان نوینی در عرصه هویتی زن است. الگوی نوینی که در محافل فکری به‌عنوان الگوی سوم شناخته می‌شود؛ یعنی زنی که در بعد فردی رشد فکری و تهذیب اخلاقی دارد، در بعد خانوادگی از خانواده‌گرایی و خانواده‌محوری برخوردار است و در بعد اجتماعی هم مسئولیت‌پذیری اجتماعی دارد و در عین هنجارمندی، در جامعه نقش ایفا می‌کند. به اعتقاد شما آیا چنین الگویی امروز در جامعه ما محقق شده است؟ چه الزامات و اقتضائاتی دارد؟

متأسفانه ما تکثر الگو نداریم. این را به عنوان یک آسیب می‌گویم که ما الگو در همه زمینه‌ها نداریم.

به چه معنا؟

به این معنا که وقتی به زنان قرآنی مراجعه می‌کنیم، آیا خداوند تنها یک مدل زن را در قرآن به صورت الگو مطرح کرده یا نه، اقسامی داریم؟ در قرآن حضرت آسیه همسر فرعون را داریم یا حضرت مریم را. اینجا دو مدل داریم؛ یک خانمی که همسرش با او همراه نیست ولی با او زندگی می‌کند و در عین حال استقلال شخصیتی خودش را دارد، راهش را انتخاب می‌کند و تا آخر پای آرمان‌هایش ایستاده است و همچنین حضرت مریم که یک خانمی است در آن شرایط با رویکرد خاص یهود در مورد زن که حضرت مریم در چنین شرایط فرهنگی وارد شده، علم‌آموزی می‌کند، و ارکعی مع الراکعین می‌شود. آن هم در جماعتی که زن را جنس دوم می‌دانستند و برای عقل زن شأن لازم را قائل نبودند. خداوند نشان می‌دهد که این زن چه شجاعت و روحیه قوی داشته که با این‌ها پیش می‌رود و یک سری کلیشه‌های زمانه خود را می‌شکند و با عفاف هم حرکت می‌کند. در حالتی که نگاه ابزاری به زن بوده، آن حضرت به خوبی با این مدل جلو می‌رود و قرآن این شخصیت را معرفی می‌کند که عفاف خود را حفظ کرده است.

ما انواع مختلفی از زنان داریم که خود، جای بررسی دارد. حتی در مورد مدل حکومت‌داری ملکه سبا قابل بحث است که او چه مدل مواجهه‌ای با حرکت انبیا داشته و سایر پادشاهان مرد چگونه بوده‌اند و با تبلیغ و دعوت به توحیدی که انبیا داشتند، چه مواجهه‌ای شده است.

خداوند چند مدل زن را در قرآن معرفی می‌کند. حتی کلیشه را می‌شکند که همسر تو در دین و مرام تو نقشی ندارد، تو می‌توانی همسر پیامبر باشی ولی خلاف او باشی. مدل «مثل الذین کفروا…» را به همسر حضرت لوط و همسر حضرت نوح اشاره می‌کند و استقلال شخصیتی و فکری زن را نشان می‌دهد. چنان که تو می‌توانی همسر فرعون باشی ولی هم‌سوی او نباشی و همسر پیامبر خدا هم باشی و باز هم همسوی او نباشی. خودت مستقل هستی و در قله هم می‌توانی بایستی. ـمثل الذین امنوا» و «مثل الذین کفروا» قله‌ها را نشان می‌دهد.

این‌ها مهم است؛ این تکثر و دیدن انواع و اقسام زنان. ما به این طریق با زنان جامعه خود مواجه نشده‌ایم. حتی اگر بخواهید در تاریخ اسلام تک‌مدلی جلو بروید، خیلی ریزش دارد و جذب کم است. چون شرایط افراد مختلف است. همه شرایط حضرت زهرا یا حضرت زینب سلا‌الله علیهما را ندارند.

باید الگوهای مختلف را معرفی کنیم. برخی چهره‌ها را باید به‌عنوان بزرگترین قله‌ها و برترین‌ها معرفی کنیم ولی نمی‌توان بقیه را از این دایره حذف کرد. تک‌الگوها گاهی حتی زنانی را مأیوس می‌کند که ازدواج نکرده‌اند یا صاحب فرزند نمی‌شوند. وقتی همه موارد را لحاظ نکنید، زنانی را ناامید می‌کنید در حالی که در رویکرد توحیدی ناامیدی اصلاً معنی ندارد.

یعنی در عین حال که زمینه‌هایی را برای ازدواج جوانان ایجاد نمی‌کنید، او را از رحمت خدا ناامید می‌کنید که ازدواج نکرده است!

همین طور است. خدایی که انسان را آفریده، در سیستم آفرینش خود انواع مدل را ارائه می‌دهد. اما ما برای خانم به قدری فشار اجتماعی ایجاد می‌کنیم که او را از زندگی ناامید می‌کنیم یا عزت نفس او را کاهش می‌دهیم.

به عنوان مثال در بحث جمعیت، سیاست‌گذار یا اعضای اجرایی موظف هستند که این کشتی انقلاب را به سرمنزل مقصود هدایت کنند و برای آنها جا افتاده که بحث جمعیت مهم است و باید به آن بپردازند. در این روند به موضوع ناباروری می‌رسند که عامدانه یا به طور طبیعی اتفاق می‌افتد. حتی خداوند به این موضوع هم پرداخته و در سوره شوری می‌فرماید به بعضی پسر می‌دهیم، به بعضی دختر، به بعضی هر دو و به بعضی هیچکدام را نمی‌دهیم. خداوند همه را در نظر می‌گیرد و به آن اشاره می‌کند. اما اگر ما تنها یک مدل را ببینیم و گفتمان‌سازی کنیم، کسی که نابارور است دچار فشار روحی می‌شود و احساس بی‌ارزشی در جامعه می‌کند. در اینجا به او ظلم شده. ظلم‌ها را ببینید، به خاطر ندیدن تکثر‌هایی که خدا دیده ولی ما آن را نادیده گرفته‌ایم. چون ما نگاه جامع قرآنی را هنوز نداریم.

توقع بی‌جایی است اگر این تحول را سریع بخواهیم. نهادینه کردن اسلام ناب چیزی نیست که دفعتاً پیش بیاید. یک حرکت و جریان است. خود امام هم در بیاناتشان از منطق فرهنگ و تغییر فرهنگی یاد کرده‌اند که باید گام به گام جلو بروید. بحث قانون اساسی و نظام‌سازی به صورت کلان مطرح بوده ولی ادامه‌دار است. تأکید می‌کنم بحث دشمن را جدا بگذاریم، ما خلأهای خود را باید ببینیم و روی آن کار کنیم.

دی ۱۶، ۱۴۰۱

گروهی از اعضا و کنشگران «جامعه کوئیر»، خواستار حقوق برابر پس از جمهوری اسلامی شدند

VOAPNN

 حضور دگرباشان جنسی و جنسیتی در اعتراضات سراسری

گروهی از اعضا و کنشگران جامعه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی با اشاره به «حضور آشکار اعضای این جامعه در داخل و خارج از کشور» در «خیزش سراسری»، در مانیفستی خواستار حقوقی برابر با دیگر اقشار جامعه ایران، پس از دوران گذار از جمهوری اسلامی شده‌اند.

این مانیفست که توسط ۷۰ نفر از اعضا و کنشگران این جامعه تهیه و تنظیم شده است با اشاره به احکام شلاق و اعدام برای روابط جنسی «غیرسیس-هترو»، عمل‌های نادرست و غیرضروری بر روی افراد بیناجنسی و ده‌ها موارد دیگر اعلام شده در این مانیفست می‌گویند، این موارد تبعیض آمیز «نشان از وجود خشونت و تبعیض‌ نظام‌مند علیه اعضای این جامعه دارد» که پس از انقلاب ۵۷ با سرکوب نظام‌مند روبرو شده‌اند.

این مانیفست که نسخه‌ای از آن نیز به صدای آمریکا ارسال شده است،‌ از ۴۶ بند همچون «جرم‌زدایی از انواع روابط غیرسیس-هترو»،‌ «به رسمیت شناختن جنسیت و هویت‌های جنسیتی افراد نان‌باینری»، «ممنوعیت انجام عقیم‌ سازی اجباری افراد اینترسکس، ترنس* و نان‌باینری » و «وجود قوانین محافظتی از کودکان و نوجوانان جامعه‌ی +LGBTIAQ در برابر خشونت خانگی» تشکیل شده که خطاب به کلیت جامعه‌ ایران و اپوزیسیون جمهوری اسلامی تهیه و تنظیم شده است.

امضا کنندگان این مانیفست در پایان ابراز امیدواری کرده‌اند که در ایران فردا «آزادی برای عموم افراد ورای جنسیت، هویت جنسی و جنسیتی، ویژگی‌های فیزیکی و ذهنی، دین و مذهب، نژاد، اتنیک، ملیت و شغل» محقق شود.

پیش از این نیز گروهی از فعالان جامعه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی ایران با صدور بیانیه‌ای حمایت خود را از اعتراضات مدنی مردم ایران اعلام کردند و از دولت‌های غربی و اروپایی خواستار پایان دادن به مماشات با جمهوری شدند.با آغاز اعتراضات سراسری در ایران، اقلیت‌های جنسی و جنسیتی ایران نیز در کنار دیگر اقشار جامعه، در اعتراض به خفقان و سرکوب جمهوری اسلامی، به رغم خطراتی همچون بازداشت در اعتراضات سراسری در شهر‌های مختلف ایران حضور داشتند و تعدادی از اعضای این جامعه نیز بازداشت و با احکام زندان روبرو شده‌اند.

برخی از اعضا و فعالان این جامعه در خارج از ایران نیز، از اعتراضات مدنی مردم ایران در برابر سرکوب و کشتار حمایت کردند.

نیما نیا، از کنشگران این جامعه در تحصن مقابل کنگره آمریکا از آزادی ایران در گروی برابری جنسیتی و رهایی همه گروه‌های تحت ستم گفت و شایا گلدوست به عنوان یک زن ترنس ایرانی، در تجمع ایرانیان کانادا اعتراضات سراسری در ایران را انقلاب زنان عنوان کرد.

شیلان رشیدزاده توسط نیرو‌های حکومتی در سقز ربوده شد

هه نگاو

شیلان رشیدزاده توسط نیرو‌های حکومتی در سقز ربوده شد

نیرو‌های اداره اطلاعات در شهرستان سقز، یک دانشجوی اهل این شهر به نام شیلان رشیدزاده را ربوده و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز سه‌شنبه ١٣ دی ماه ١۴٠١ (٣ ژانویه ٢٠٢٣) شیلان رشیدزاده، دانشجوی رشته حسابداری دانشگاه پیام نور سقز توسط نیرو‌های اداره اطلاعات ربوده شد.

به گفته منابع هه‌نگاو در سقز، این شهروند در یکی از خیابان‌های نزدیک منزل خانواده خود مورد ربایش نیرو‌های حکومتی قرار گرفته است.

شیلان رشیدزاده، از اعضای انجمن فرهنگی “هیوای زانست” سقز است. این انجمن فعالیت خود را از مهر ماه ١٣٩۶ آغاز کرده است.

رهایی خواهران شیرازی از چنگ آدم‌ربایان در قزوین

ایسنا

 

ایسنا/قزوین رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان قزوین از دستگیری عاملان ربودن ۲ دختر شیرازی در قزوین خبر داد.

سرهنگ امیرحسام عزیزی اظهار کرد: در پی وصول نیابت قضایی مبنی بر ربودن ۲ خواهر ۱۳ و ۱۸ ساله شیرازی به پلیس آگاهی استان قزوین، بلافاصله دستورات ویژه برای پیگیری موضوع صادر شد.

بنا بر اعلام روابط عمومی نیروی انتظامی استان قزوین، وی افزود: کارآگاهان اداره مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی به‌طور ویژه وارد عمل شده و با بررسی‌های پلیسی مشخص شد این دو خواهر طعمه آدم‌ربایی جوانی ۱۸ ساله شده‌اند.

عزیزی خاطرنشان کرد: کارآگاهان پلیس آگاهی استان قزوین در بررسی‌های پرونده دریافتند عامل اصلی آدم‌ربایی پس از ارتباط با خواهر بزرگتر در شبکه‌های اجتماعی به شیراز رفته و با اغفال این دختر وارد منزل آنان شده و سپس با بیهوش کردن پدر و مادر دختر و سرقت مقادیری طلا، گوشی و لپ‌تاپ به ارزش بیش از سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، دو دختر خانواده را به گروگان گرفته و متواری می‌شود.

وی با بیان اینکه کارآگاهان پلیس آگاهی دریافتند آدم‌ربا پس از سرقت، اموال مسروقه را در اصفهان به فروش رسانده و با همکاری دو نفر دیگر اقدام به اجاره یک باب منزل مسکونی در شهرستان البرز استان قزوین کرده و گروگان‌ها را به آن مکان منتقل کرده‌اند، تصریح کرد: با اقدامات اطلاعاتی و ردزنی‌های گسترده محل اختفای آدم‌ربایان در شهر الوند شناسایی شد.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان قزوین با اشاره به این مطلب که کارآگاهان پلیس آگاهی استان قزوین سه متهم اصلی پرونده را طی یک اقدام پلیسی در مخفیگاه‌شان دستگیر کرده و دو دختر به آغوش خانواده بازگشتند، گفت: متهمان با تشکیل پرونده تحویل مراجع قضایی شدند.

دی ۱۵، ۱۴۰۱

ترانه علیدوستی پس از آزادی بار دیگر حجاب اجباری خود را برداشت

اینترنشنال

ترانه علیدوستی، بازیگر مطرح سینمای ایران که در پی حمایت‌هایش از خیزش انقلابی شهروندان علیه جمهوری اسلامی بازداشت شد، با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی آزاد شد. او پس از آزادی، در مقابل زندان اوین بار دیگر به حجاب تحمیل شده از سوی جمهوری اسلامی تن نداد و روسری سر نکرد.

ترانه علیدوستی، روز چهارشنبه ۱۴ دی با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی از زندان اوین آزاد شد. این بازیگر سینما را حدود سه هفته پیش و پس از انتشار پستی در اعتراض به اعدام محسن شکاری، یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر، بدون ارائه حکم قضایی بازداشت کردند.

در عکس‌ها و ویدیوهایی که پس از آزادی علیدوستی از او منتشر شده، او در میان کسانی که به استقبالش رفته‌اند حجاب اجباری ندارد.

آزادی او در حالی است که موجی از محکومیت‌های بین‌المللی علیه بازداشتش به راه افتاد.

در روزهای گذشته بیش از ۶۰۰ هنرمند در سراسر دنیا نامه‌ای سرگشاده برای آزادی ترانه علیدوستی امضا کردند.

مارک رافالو، پدرو آلمادووار، پنه‌لوپه کروز، ژولیت بینوش، آلفونسو کوارون، کن لوچ، کیت وینسلت و اما تامپسون از امضاکنندگان این بیانیه بودند.

ژولیت بینوش، بازیگر فرانسوی با بازنشر عکس ترانه علیدوستی نوشت: «به تمام هنرمندان ایران، زنان و مردانی که زندانی شده و مورد بدرفتاری قرار گرفته‌اند فکر می‌کنم. شرم بر اعدام‌های حکومت ایران. شرم بر نبود رحم و شعور، شرم! ایران در حال زایش دورانی جدید است و بازگشت به قبل وجود ندارد.»

همچنین نرگس محمدی در یادداشتی از زندان با اشاره به حبس ترانه علیدوستی در سلول انفرادی نوشت: «آنچه بر سرمان می‌آید از شر و ظلم و ابتذال و تزویر حکومت دینی استبدادی است.»

او اضافه کرد: «ترانه تاکنون با مردم و در میان مردم بوده و زین پس هم خواهد بود و این روزها مردم هم به یاد او هستند.»

دی ۱۴، ۱۴۰۱

آیدا عمیدی به قید وثیقه آزاد شد

BBC

 

آیدا عمیدی، عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران به قید وثیقه آزاد شده است.او روز ۱۴ آذرماه با حمله مأموران به خانه‌اش بازداشت شده بود و امنیتی و شکستن در و پیکر منزلش بازداشت شده بود پس از سی روز به طور موقت آزاد شد.

اعتصاب غذای سمیه معصومی در زندان کچویی کرج

شبکه جهانی کلمه

شبکه جهانی کلمه / سمیه معصومی ۳۸ ساله، دبیر زبان انگلیسی و مادر کودکی ۹ ساله اهل کرج، ۱۲ آبان طبق عادت همیشگی هر هفته به بهشت سکینه سر خاک برادر، پدر و مادرش می‌رفت که هر کدام ۶ ماه، یکسال و دو سال پیش فوت کرده‌اند و بی‌هیج دلیلی فقط بخاطر حضور در محل چهلم “حدیث نجفی” بازداشت و اکنون در زندان کچویی کرج در بند است.

در کیفر خواست سمیه معصومی اقدام علیه امنیت ملی و سنگ پراکنی درج شده در صورتی که جز رفتن سر مزار عزیزانش هیچ عملی از او سر نزده است. تا کنون ۳ بار دادگاهش را با تاخیر انداخته و به هیج وجه با درخواست قرار وثیقه و داشتن وکیل موافقت نمی کنند، قاضی پرونده خانم معصومی، “آصف حسینی” است.

سمیه معصومی دوشنبه ۱۲ دی از طریق تماس تلفنی اطلاع داده که داخل زندان مورد آزار اذیت قرار گرفته است و تصمیم به اعتصاب غذا کرده و از فعالان حقوق بشر و فعالان مدنی درخواست کمک کرده است.

سروناز احمدی از زندان اوین به مرخصی اعزام شد

 دقایقی پیش سروناز احمدی، فعال حقوق کودکان محبوس در زندان اوین به مرخصی درمانی اعزام شد. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان ح...