جستجوی این وبلاگ

دی ۰۶، ۱۴۰۱

اعتراضات سراسری؛ نیلوفر اباذریان در بابل بازداشت شد

خبرگزاری هرانا

روز دوشنبه ۲۸ آذرماه، نیلوفر اباذریان، شهروند ساکن بابل، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۱، یک شهروند در بابل توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

هویت وی، “نیلوفر اباذریان، ۳۴ ساله، فارغ التحصیل طراحی پارچه از دانشگاه هنر تهران” توسط هرانا احراز شده است.
تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروند بازداشتی، اطلاعی حاصل نشده است.

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱
بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است.

دی ۰۵، ۱۴۰۱

زیبا امیدی‌فر، روزنامەنگار بازداشت‌شده بر اثر شدت شکنجه بستری شد

هه‌نگاو

زیبا امیدی‌فر، روزنامەنگار بازداشت‌شده بر اثر شدت شکنجه بستری شد

زیبا امیدی‌فر، خبرنگار اهل قروه به دلیل کاهش سطح هوشیاری ناشی از شکنجه جسمی و روانی در بازداشتگاه، به بیمارستان منتقل شد.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، زیبا امیدی‌فر روزنامه‌نگار جوان اهل شهرستان قروه در اثر شکنجه شدید روحی و جسمانی در بازداشتگاه اطلاعات سپاه پاسداران سنند جبا کاهش سطح هوشیاری ربرو شده و به بیمارستان منتقل شده است.

به گفته منابع مطلع هه‌نگاو، این شهروند در حال حاضر در بخش سایکوسوماتیک (روان‌تنی) بیمارستان کوثر سنندج تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارد.

این منبع مطلع افزود: “زیبا امیدی‌فر، به دلیل افت فشار و کاهش سطح هوشیاری تحت درمان طولانی‌مدت قرار گرفته است.”

روز پنجشنبه ١٧ آذر ١٤٠١ (٨ دسامبر ٢٠٢٢) زیبا امیدی‌فر از خبرنگاران رسانه‌های داخلی کُردستان، پس از بازداشت به بازداشتگاه‌ اطلاعات سپاه سنندج منتقل شد.

این خبرنگار ساکن قروه، مهر ماه سال ١۴٠٠، در بخش توسعه اقتصادی جشنواره “پینووس” مقام دوم را به دست آورده بود.

دی ۰۳، ۱۴۰۱

نیروهای حکومتی پریسا حبیب‌پور، دانشجوی دانشگاه کُردستان را ربودند

هه‌نگاو

نیروهای حکومتی پریسا حبیب‌پور، دانشجوی دانشگاه کُردستان را ربودند

پریسا حبیب‌پور، ساکن تهران و از دانشجویان دانشگاه کُردستان در سنندج، حین بازگشت به شهر محل سکونت خود، در ترمینال مسافربری توسط نیروهای حکومتی ربوده شد.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، شامگاه دوشنبه ٢٨ آذر ١٤٠١ (١٩ دسامبر ٢٠٢٢) پریسا حبیب‌پور، اهل ارومیه در حالی که در ترمینال مسافربری سنندج عازم تهران بوده، مورد ربایش نیروهای حکومتی قرار گرفته است.

طبق آنچه به دست هه‌نگاو رسیده، این شهروند ٢١ ساله، از دانشجویان رشته اقتصاد دانشگاه کُردستان است.

طبق استناد به آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، از شنبه ٢۶ شهریور سال جاری تاکنون، با احتساب نام پریسا حبیب‌پور ٨٧ دانشجوی کُرد توسط نهادهای حکومتی بازداشت و یا ربوده شده‌اند.

آذر ۳۰، ۱۴۰۱

دعوت زندانیان سیاسی قرچک برای پیوستن به کمپین «شب چله»

ایران‌وایر

دعوت زندانیان سیاسی قرچک برای پیوستن به کمپین «شب چله»

زندانیان سیاسی زندان قرچک «از تمام کسانی که در این ۹۵ روز، خیابان‌های ایران را خالی نگذاشتند؛ خانواده جان‌فدایانِ آزادی، خانواده دستگیرشدگان و از هر کس که در دل، نفرت و خشم از بیداد را کنار رویای آزادی و برابری جای داده» دعوت کردند تا چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ برابر با شب چله (یلدا) به کمپین سرودخوانی بپردازند.

زنان زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک قصد دارند که ساعت ده شب چهارشنبه دو سرود «زن» و «خون ارغوان» را سردهند.

در ادامه این بیانیه که توسط «بیدارزنی» منتشر شده٬ آمده است: «دعوت می‌کنیم تا هم‌نوای ما شوید تا با هم از این سیاهی گذر کنیم و با قلبی امیدوار و گرم، روشنای بهار آزادی را به شب‌های تیره و سرد زمستان بکشانیم.»

زنان سیاسی محبوس در قرچک در پایان خواستند تا «گوش بسپارید که ما از پشت میله‌های زندان، صدای بلند سرودهایمان را به شما می‌رسانیم و در انتظار خواهیم بود تا صدای رسای شما نیز از روی دیوارهای زندان به ما برسد. می‌رسد، می‌رسد. می‌دانیم.»

واکنش ها به بازداشت ترانه علیدوستی؛ پریناز ایزد‌یار: «باز می‌شه این در، صبح می‌شه این شب»

شبکه کلمه

شبکه کلمه/ پریناز ایزد‌یار بازیگر سرشناس سینمای ایران با انتشار تصویری از خود در کنار ترانه علیدوستی با ارجاع به دیالوگی از سریال شهرزاد که هر دو در آن نقش داشته بودند، نوشت: «باز می‌شه این در، صبح می‌شه این شب».

همزمان، کانون هنرمندان ایرانی فیلم و تئاتر، برون‌مرز نیز با انتشار بیانیه‌ای خواهان آزادی هر چه سریعتر ترانه علیدوستی و همه هنرمندان و زندانیان سیاسی دربند شده و تاکید نمود که «از تمام امکانات خود برای رسیدن به این هدف استفاده خواهد کرد».

از دیگر سو، مدیر جشنواره فیلم تورنتو هم خانم “علیدوستی” را از بااستعدادترین و شناخته‌شده‌ترین بازیگران زن ایرانی توصیف کرد.

گلشیفته فراهانی نیز، با انتشار عکسی از خود در کنار ترانه علیدوستی او را «بازیگر شجاع ایران» توصیف کرد.

در همین حال گزارش شده که جمعی از اهالی سینما برای پیگیری وضعیت ترانه علیدوستی، امروز ( یکشنبه) مقابل زندان اوین حاضر تحصن کردند.

تعدادی از این سینماگرایان معترض عبارتنداز: رخشان بنی‌اعتماد، پیمان معادی، سحر دولتشاهی، لیلی رشیدی، غزل شاکری، امیرحسین فتحی، مارال جیرانی، طلا معتضدی، هنگامه قاضیانی، میترا حجار و سعید روستایی.

آذر ۲۹، ۱۴۰۱

ترانه علیدوستی بازداشت شد

IRANWIRE

ترانه علیدوستی بازیگر سینما و تلویزیون ساعتی پیش بازداشت شد.

ترانه علیدوستی بازیگر سینما و تلویزیون ساعتی پیش بازداشت شد.

او که ۱۸ آبان ۱۴۰۱ با انتشار عکسی بدون حجاب اجباری به اعتراضات سراسری پیوسته بود٬ امروز ۲۶ آذر ۱۴۰۱ پس از تفتیش منزل شخصی‌اش بازداشت شد.

این هنرپیشه مشهور سینمای ایران پیش از بازداشت در حساب کاربری‌اش در شبکه اجتماعی توییتر نسبت به اعدام «محسن شکاری» ابراز انزجار کرده بود.

از نهاد بازداشت کننده و علت این بازداشت خبری در دست نیست.

از زمان آغاز اعتراضات سراسری در ایران در پی جانباختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد تا امروز، تعداد پرشماری از هنرمندان عرصه های مختلف بازداشت شدند.

خانه سینما در گزارشی در ۲۳ آبان ۱۴۰۱ اعلام کرد که  ۱۰۰ هنرمند بازداشت یا ممنوع الخروج شده‌اند.

پس از جلسه محرمانه نمایندگان مجلس  با قوه قضاییه برای بررسی اعتراضات اخیر در ۸ آذر ۱۴۰۱

ایرنا به نقل از یکی از نمایندگان مجلس نوشت: «نمایندگان خواستار برخورد جدی با افراد سرشناسی شدند که در ماه‌های اخیر در سناریوی دشمن بازی کرده و در آتش فتنه دمیدند.»

پس از آن بود که احضار و بازداشت چهره‌های مشهور از جمله هنرمندان شدت گرفت.

«شروین حاجی پور»، »کتایون ریاحی» و«هنگامه قاضیانی» از جمله هنرمندانی هستند که در طی اعتراضات بازداشت و سپس آزاد شدند.

هرچند هنوز «توماج صالحی»، «سهیلا گلستانی»، «حمید آذرپور»، «علی شادمان» و تعداد زیادی از هنرمندان دیگری در بازداشت به‌سر می برند و بعضا با اتهامات سنگینی نیز مواجه هستند.

خانه سینمای ایران ۱آذر۱۴۰۱، طی بیانیه‎ای اعلام کرد در اعتراض به ادامه خشونت‌ها علیه مردم و به دلیل احضار و بازداشت پی‌‌در‌پی هنرمندان، از اعضایش خواهد خواست از همکاری با پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی خودداری و تحصن کنند.

در همین رابطه، انجمن صنفی فیلمنامه‌ نویسان سینمای ایران، ۱۳آذر۱۴۰۱،با انتشار بیانیه‌ای ضمن انتقاد از حکومت جمهوری اسلامی به‌ دلیل «انکار مطالبات مردم»، خبر داد که تمام فعالیت‌های این انجمن به حالت تعلیق در آمده است.

براساس بیانیه این انجمن، «تا فرجام نامعلوم این شرایط، اعضای صنف می‌توانند براساس میل و اراده خود، برای دیگران و برای خویش بنویسند و یا فعالیت حرفه‌ای خود را متوقف کنند؛ اما مدیریت صنف، بنا به وظیفه اجتماعی و حرفه‌ای خود، فعلا از هرگونه ارتباط با نهادهای دولتی و در هر سطحی، اجتناب می‌کند.»

آذر ۲۶، ۱۴۰۱

صدور فرمان آتش‌به اختیاری از اصفهان

صدای مردم

 

درحالی مدام از اصفهان صداهایی بلند می‌شود که پیام همه آنان ایجاد محدودیت و ناامن کردن فضا برای زنان است، که نزدیک به یک دهه از ماجرای اسیدپاشی اصفهان می‌گذرد، اما هنوز عاملان آن حادثه تلخ نه‌تنها مجازات نشده‌اند، بلکه حتی شناسایی هم نشده‌اند. بدون تردید اگر این رویه در مورد زنان در اصفهان از سوی عده‌ای قلیل ادامه پیدا کند و فرمان ایست نخورد، شاید در آینده نه‌چندان دور این شهر پرآوازه و زیبا پایتخت زن‌آزاری ایران نام بگیرد.

همدلی| ستاره لطفی- در شرایطی که آتشی که با مرگ مهسا امینی-دختر سقزی که به خاطر حجاب توسط گشت ارشاد دستگیر و در مقر گشت ارشاد جانش را از دست داد- در کشور روشن شده است هر روز شعله‌ورتر می‌شود و تر و خشک را با هم می‌سوزاند. به تازگی امام جمعه اصفهان در مورد حجاب موضعی را بیان کرده که می‌توان آن را ریختن بنزین بر روی این آتش گر گرفته تعبیر کرد.
حجت‌الاسلام سید ابوالحسن مهدوی در جمع گروهی که حوزه نیوز آن‌ها را «بانوان مطالبه گر عفاف و حجاب که چند روزی است در خیمه گلستان شهدای اصفهان تجمع کرده‌اند» توصیف کرده، با اشاره به موضوع الزام عقلی، درونی و فطری حجاب گفته:«حجاب استدلال عقلی و پشتوانه فطری دارد و بر مبنای «فطرت الله الذی فطرالناس علیها» بوده، نشانه آن این است که قبل از دین اسلام، زنانی که عفیفه بودند حجاب داشتند.»آن‌چه دیدار امام جمعه اصفهان با زنان بست‌نشین در حمایت از حجاب را واکنش‌برانگیز کرده است دست‌نوشته وی در پایان این دیدار است. حجت‌الاسلام سید ابوالحسن مهدوی در این دیدار دست‌نوشته‌ای به این عنوان نوشت: «باسمه تعالی‌ان شاءالله مسئولین به وظیفه‌ی انقلابی خود عمل کنند والا مردم متدین وظیفه‌ی آتش به اختیار دارند.»

این موضع‌گیری فضا را برای زنان ناامن می کند
بسیاری این موضع‌گیری امام جمعه اصفهان آن هم در این شرایط پرالتهاب کشورکه نارضایتی‌های اجتماعی، اقتصادی و … هر روز بیشتر از دیروز نمود پیدا می‌کند، امر به خشونت بیشتر در جامعه به ویژه در مور زنان تعبیر می‌کنند ومی‌گویند این موضع‌گیری در مورد حجاب آن هم از سوی امام جمعه یک شهر، می‌تواند فضا را برای زنان ناامن کند، چرا که این احتمال وجود دارد که با این اظهارات عده‌ای در خود احساس تکلیف کنند و هر جا تشخیص بدهند که نیروی انتظامی از عهده کنترل حجاب برنمی‌آید، ‌آتش به اختیار عمل کنند و سطح خشونت را در کشور بیش از این افزایش دهند.
موضع‌گیری اخیر حجت‌الاسلام سید ابوالحسن مهدوی و تهدید به آتش به اختیاری عمل کردن درباره حجاب، بسیاری از اذهان را متوجه حوادث دردناک مهرماه سال ۹۳ کرد و آن را مجوزی برای تکرار آن اتفاق تلخ علیه برخی زنان و دختران ارزیابی کردند.
گفتنی است در روز ۹ مهر سال ۱۳۹۳ اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای در اصفهان رخ داد که طی آن به صورت‌‌ تعدادی دختر اصفهانی با بهانه «مقابله با بدحجابی» اسید پاشیده شد و هنوز بعد از چندین سال از آن اتفاق هولناک به طرز عجیب و سوال‌برانگیزی مجرمان آن حادثه شناسایی نشده‌اند.همین یادآوری سبب شد تا برخی این سخن تازه امام جمعه اصفهان را بهانه‌‌‌ای برای تکرار آن تراژدی بدانند. ندا نیرزمانی، مرضیه ابراهیمی‌ و سهیلا جورکش‌ دخترانی بودند که قربانی این اتفاق مجرمانه شدند و چندین سال است که با عوارض دردناک اسیدپاشی دست‌وپنجه نرم‌‌‌ می‌کنند. بسیاری سخنان امام‌جمعه اصفهان را نوعی ترویج خشونت ارزیابی کرده که می‌تواند باعث هرج و مرج و ناامن کردن جامعه باشد و البته ابراز این ترس که چه بسا افرادی در پشت شعار مقابله با بدحجابی پنهان شوند و به تسویه حساب شخصی بپردازند.

انتقاد به موضع‌گیری امام جمعه اصفهان
‌تشویق به آتش به اختیاری در حوزه حجاب توسط امام جمعه اصفهان باعث انتقادات و واکنش‌های زیادی شد.
علاوه بر واکنش کاربران فضای مجازی به این اظهارات، محمدتقی فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم به هشدار امام جمعه اصفهان درباره برخورد «آتش به اختیار» مردم در حوزه حجاب انتقاد تندی کرد.
فاضل میبدی نوشت: «درشگفتم که امام جمعه موقت اصفهان فقه را کجا را فراگرفته؟می‌گوید اگر مسئولین با بدحجابی برخورد نکنند، مردم آتش به اختیارند. جناب امام جمعه! کدام فقیهی برای نهی از منکر چنین روشی را مجاز دانسته. لابد اسیدپاشی هم در دستور کار است. کاش امامان جمعه کمی فرصت مطالعه داشتند، تا گرفتار بدعت‌گذاری نمی شدند.»
البته این اولین بار نیست که طیفی از روحانیون وطیف محافظه‌کار شهر اصفهان در مورد زنان سخنانی به زبان می‌آورند که می‌تواند برای زنان هزینه‌ساز باشد. این کار از سوی امامام جمعه این شهر مسبوق به‌سابقه است. سال ۹۹ حجت‌الاسلام والمسلمین یوسف طباطبایی‌نژاد گفته بود که باید «فضای جامعه» را برای افرادی که «کشف حجاب» می‌کنند، «ناامن» کرد. او در دیدار با جانشین معاونت اطلاعات و امنیت ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده انتظامی استان اصفهان‌‌ گفته بود:«باید فضای جامعه را برای این عده که تعداد آنها هم کم است، ناامن کرد و نباید اجازه داد به راحتی در خیابان‌ها و پارک‌ها هنجارشکنی کنند.» وی پیش‌‌تر نیز گفته بود برای مقابله با بدحجابی «چوب ‌تر» را باید بالا برد.
علاوه بر موضوع حجاب، طیف محافظه‌کار اصفهان در ایجاد محدودیت برای هر آنچه مربوط به زنان است ید طولایی دارند. اظهارات و موضع‌گیری‌های امام جمعه اصفهان و برخی از مسئولین این شهر در مورد دوچرخه‌‍‌سواری زنان آنقدر تکرار شده که به موضوعی عادی تبدیل شده است به‌نحوی که دیگر حتی خبرساز هم نمی‌شود.
پیش‌تر دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان با استناد به ماده قانونی که ربطی به دوچرخه‌سواری زنان ندارد، دوچرخه‌سواری زنان را ممنوع و خلاف قانون اعلام کرد. بعد سنگ جلوی پای صخره‌نوردان سنگ گذاشتند و خواستند که زنان صخره‌نورد به جای صخره‌نوردی در طبیعت در سالن این فعالیت ورزشی را انجام دهند.
محدودیت‌ها بر ورزش صخره نوردی از سوی طیف دلواپس اصفهان در حالی انجام گرفت که شکل فیزیکال صخره‌نوردی و نحوه انجام آن حاشیه‌های دوچرخه‌سواری را نیز ندارد که برخی با استناد به آن بهانه‌تراشی کنند.
گفتنی است برخی پوزیشن دوچرخه‌سواری و نحوه سوار شدن به آن را مسئله می‌دانند. به‌زعم آنان طرز سوار شدن و نشستن زنان بر روی دوچرخه باعث تحریک مردان می‌شود و جامعه را به‌سمت فساد سوق می‌دهد.
درحالی مدام از اصفهان صداهایی بلند می‌شود که پیام همه آنان ایجاد محدودیت و ناامن کردن فضا برای زنان است، که نزدیک به یک دهه از ماجرای اسیدپاشی اصفهان می‌گذرد، اما هنوز عاملان آن حادثه تلخ نه‌تنها مجازات نشده‌اند، بلکه حتی شناسایی هم نشده‌اند. بدون تردید اگر این رویه در مورد زنان در اصفهان از سوی عده‌ای قلیل ادامه پیدا کند و فرمان ایست نخورد، شاید در آینده نه‌چندان دور این شهر پرآوازه و زیبا پایتخت زن‌آزاری ایران نام بگیرد.

چرا زنان ایرانی روزبه‌روز فقیرتر می‌شوند؟

  فقر در ایران بیش از پیش چهره‌ای زنانه به خود گرفته است. زنان برای یافتن شغل، کسب درآمد و حتی تأمین هزینه‌های زندگی، نسبت به مردان با چالش‌...