جستجوی این وبلاگ

مرداد ۲۴، ۱۴۰۱

حجاب‌استایل‌ها علیه پوشش اسلامی – ایرانی

ایسنا

 

به گزارش ایسنا، روزنامه جام جم نوشت: «همه رنگ و روی‌شان رنگارنگ و تجملاتی است؛ هم صورت‌شان پر از رنگ و لعاب است و هم شال و چادرهایی که به‌ سر کرده‌اند پر از تزئینات تجملی است. ویژگی دیگر همه‌شان اما به جز رنگ و تزئینات تجملی «حجاب» است! همه‌شان تبلیغ داشتن حجاب می‌کنند و خود را به اصطلاح «حجاب‌استایل» یا «بلاگر حجاب» معرفی می‌کنند. پشت‌پرده این رنگ جذاب و تبلیغ دینی اما چیز دیگری نهفته است. تبلیغ حجاب و دین پوششی است برای اینکه سبک زندگی دیگری خارج از سبک زندگی ایرانی – اسلامی تبلیغ کنند. از قضا هم مخاطبان آنها دختران محجبه هستند تا شکل نادرستی از حجاب و دین را برای آنها تبلیغ و نهادینه کنند. به همین دلیل است که کارشناسان فضای مجازی معتقدند باید بینش دختران و پسران مسلمان ایرانی در رابطه با مواجهه با این بلاگرها تقویت شود و سواد رسانه‌ای آنها بالاتر برود.

حالا از همه نوع رنگ، اعتقاد، سبک زندگی و کاربر در فضای مجازی پیدا می‌شود. یک نفر در اینستاگرام رستوران‌ها را تبلیغ می‌کند و یک نفر دیگر سبک زندگی خاصی را. در این وسط اما بسیاری از دختران هم به شکل دیگری با ظن خودشان دین اسلام و پوشش حجاب را تبلیغ می‌کنند؛ از بستن زیبای شال و روسری شروع می‌کنند و بعد به شکل‌های دیگری از حجاب و حتی اعتقادات خود درباره مسائل مختلف دینی می‌گویند؛ مسائلی که بسیاری از آنها در دین اسلام به شکلی که آنها روایت می‌کنند، نیست. آنها با ظاهر دینی در واقع در تلاشند تا دین خودشان را ترویج کنند و به دین آسیب بزنند.

بلاگری برنامه‌ریزی شده

علیرضا آل‌داوود، کارشناس فضای مجازی، می‌گوید که بسیاری از فعالیت‌ها در فضای مجازی و مخصوصا پیام‌رسان اینستاگرام برنامه‌ریزی شده است. او به صاحب این پیام‌رسان اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد که صاحب آن صهیونیست است و الگوریتم‌هایی که در این پیام‌رسان تعریف می‌شود برنامه‌ریزی شده است. مهم‌ترین هدف بسیاری از فعالیت‌های این پیام‌رسان، تغییر ارزش‌ها به ضدارزش‌های دینی – اسلامی است. به‌ عنوان مثال تلاش برای زیر سؤال بردن بحث زن و حجاب و ایجاد کمپین‌های حجاب اجباری، حجاب بی‌حجاب و مواردی از این دست نمونه‌هایی برای تغییر ارزش‌ها و ترویج ضدارزش‌ها در حوزه حجاب است. از نظر این کارشناس حوزه فضای مجازی، اغلب این فعالیت‌های حساب شده برای منحرف کردن اذهان عمومی و تغییر ذائقه دختران امروز که مادران فردا هستند به‌ وجود آمده است. از یک طرف سلبریتی‌ها و شبکه‌های قمار و شرط‌بندی در این پیام‌رسان فعالند و از طرف دیگر دست‌گذاشتن روی ارزش‌های جامعه ایرانی – اسلامی مانند حجاب اتفاق می‌افتد و بلاگرهایی با ظاهری باحجاب اما در باطنی دشمن حجاب اصیل ایرانی – اسلامی فعالیت می‌کنند. این افراد تکنیک‌های خاصی را به کار می‌برند تا ارزشی مانند حجاب را از دختران و زنان ایرانی بگیرند و نگاه مردان ایرانی را تغییر دهند. سپس اسلام و حجاب خود را به باور دختران و پسران برسانند.

زرق و برق علیه حجاب

تبلیغات یکی از راه‌های برنامه‌ریزی شده است. کارکردن بلاگرهای حجاب با مزون‌های خاص، پوشیدن چادرهای رنگی و استفاده از زرق و برق‌هایی که در روسری‌ها،‌ شال و چادرها دیده می‌شود، زرق و برق‌هایی که عموما جلب توجه بیشتری ایجاد می‌کند، همه برای تحت تاثیر قرار دادن دختران و پسران ایرانی است. از نظر آل‌داوود، تبلیغ حجاب باب میل بلاگرها، شبهات مختلفی را ایجاد می‌کند، مخاطبان را تحت‌ تاثیر قرار می‌دهد و ادراک شناختی خلاف دین را به مخاطبان القا می‌کنند. داشتن آرایش غلیظ بلاگرهای حجاب و انجام حرکات خاص در فضای مجازی و ترویج تغییر رفتار فرد محجبه، سبک زندگی جدیدی را ایجاد می‌کند.

کارشناس فضای مجازی توضیح می‌دهد که بدترین اتفاق اما این است که بسیاری از این رفتارها لایک می‌خورد و با وجود سندرم لایک که مسأله جهانی است، تاییدگرفتن، خودنمایی، خودشیفتگی و نمایش را ترویج می‌دهد و با روش کلیشه‌سازی به مخاطب محجبه خود این را القا می‌کند که دختر محجبه‌ای که دیده نمی‌شود، لایک نمی‌خورد یا از خودنمایی بی‌بهره است، در جامعه هم دیده نمی‌شود. در واقع بلاگرهای حجاب، فرار از قانون، شرع و عرف، افراط و تفریط را که خلاف مباحث اسلامی است رواج می‌دهند تا نظام خانوادگی ایران تضعیف شود و سبک زندگی خلاف آنچه که مورد تایید کشور ایرانی _ اسلامی ماست، تبلیغ شود.

آموزش، آموزش و آموزش

دیگر باید قبول کرد که تربیت نسل امروز تنها متاثر از خانواده نیست. حالا موارد بسیار دیگری مانند فضای مجازی هم روی تربیت نسل امروز تاثیرگذار است؛ فضای مجازی که البته برای نسل امروز برنامه‌ریزی خاص خودش را دارد. به همین دلیل است که آل‌داوود معتقد است باید به نسل امروز آموزش داد و باید بینش نسل امروز را درباره مسائل مختلف مربوط به فضای مجازی ارتقا داد و به او یاد داد که در مسائل مختلفی که در فضای مجازی وجود دارد چطور رفتار کند و چه خوراک رسانه‌ای را برای ارتزاق انتخاب کند. بالا بردن سواد رسانه‌ای در نوجوانان و جوانان در این مرحله مهم جلوه می‌کند. به جز این اما نگاه حاکمیتی هم باید مدیریتی باشد. برای نسل نوجوان و جوان مسلمان، تولید محتوای مناسب کند و برای محدود کردن بخشی از فضای مجازی برنامه‌ریزی شده اقدام کند.»

کنایه ماجدی به مهدی تاج بابت لغو مسابقات فوتسال زنان آسیا!

خبرنگار مهر

کنایه ماجدی به مهدی تاج بابت لغو مسابقات فوتسال زنان آسیا!

سرپرست فدراسیون فوتبال در تازه‌ترین اظهاراتش از عدم برگزاری مسابقات فوتسال زنان قهرمانی آسیا اظهار تاسف کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، میرشاد ماجدی سرپرست فدراسیون فوتبال امروز یکشنبه در دوره دانش افزایی و هم اندیشی استعدادیاب های فوتسال به منظور توسعه فوتسال پایه حضور یافت و برای حاضران صحبت‌هایی را مطرح کرد.

ماجدی در بخشی از صحبت‌هایش گفت: متاسفانه امسال در تقویم کنفدراسیون فوتبال آسیا مسابقات فوتسال بانوان دیده نمی‌شود و نمی دانم که چرا این رقابت‌ها لغو شده است که جای تاسف دارد. نامه نگاری لازم در این زمینه صورت گرفته اما به سرانجامی نرسیده است.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که مهدی تاج رئیس سابق فدراسیون فوتبال در حال حاضر ریاست کمیته فوتسال کنفدراسیون آسیا را بر عهده دارد. تاج که برای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال هم ثبت نام کرده است، رقیب اصلی میرشاد ماجدی در این انتخابات می‌باشد.

به نظر می‌رسد انتقاد و نارضایتی ماجدی از نادیده گرفتن رقابت‌های فوتسال قهرمانی زنان آسیا در واقع انتقاد و کنایه‌ای بر عملکرد مهدی تاج در AFC باشد.

ماجدی در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد که به دنبال برگزاری مسابقات فوتسال جام باشگاه‌های زنان آسیا در ایران است. وی گفت: قصد داریم به کنفدراسیون فوتبال آسیا پیشنهاد میزبانی ایران در مسابقات جام باشگاه‌های فوتسال بانوان آسیا را بدهیم و بدون شک تمام تلاش خود را در این زمینه خواهیم کرد، هرچند می‌دانیم به دلیل تحریم‌ها هزینه برگزاری را پرداخت نمی‌کنند اما این رویداد برای ما اهمیت دارد و از برگزاری آن حمایت می‌کنیم.

ستاد امر به معروف خراسان رضوی: می‌توان کارمندان را به خاطر عکس بی‌حجاب پروفایل اخراج کرد

اینترنشنال

مهدی رضایی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی گفت: «کارمندان دولت باید در فضای مجازی عکس‌های پروفایل با پوشش اسلامی داشته باشند»

او افزود: اگر کارمند موارد مربوط به عکس پروفایل را رعایت نکند، به کمیته انضباط کاری معرفی شده و در آن کمیته حتی اخراج هم اجرایی می‌شود

داستان آمنه؛ کودک نخبه‌ محروم از تحصیل، او بی‌شناسنامه است

IRANWIRE

طبق عرف و سنت محل سکونت آمنه، زنان و دختران معمولا از انتشار عکس چهره‌شان پرهیز می‌کنند

«تمام نمره‌هایم ۲۰ است. وقتی به من گفتند دیگر نمی‌توانم به مدرسه بروم، راه گلویم بسته شد. احساس کردم نمی‌توانم نفس بکشم. معلمان و کادر مدرسه خیلی تلاش کردند که در مدرسه بمانم؛ همه گریه می‌کردند وقتی دیدند مجبورم مدرسه را ترک کنم. بعد از تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ به من خبر دادند دیگر اجازه ندارم به مدرسه بروم. بین ۸ خواهر و برادرم فقط من با تلاش خیلی زیاد و اصرار و التماس توانستم درس بخوانم.» این‌ها خلاصه صحبت های «آمنه یارمحمد زهی» دختر ۱۷ ساله اهل نقطه صفر مرزی از پدری پاکستانی و مادر ایرانی است که به خاطر نداشتن شناسنامه کلاس دهم را نیمه به اتمام رسانده است. در طول مصاحبه اشک می‌ریزد،‌ صدایش می‌لرزد و مدام عذرخواهی و خواهش می‌کند کمک‌اش کنند تا بتواند در امتحانات شهریور ماه شرکت کرده و کلاس دهم را تمام کند.

طبق گزارش‌‌های رسانه‌های داخل ایران، ۱ میلیون نفر بی شناسنامه در ایران زندگی می کنند؛ بیش از ۴۰۰ هزار نفر از این تعداد، کودک هستند و ۴۵۰۰ نفر نیز در استان سیستان و بلوچستان زندگی می‌کنند.

با «آمنه یارمحمدزهی» دختر ۱۷ ساله‌ بدون شناسنامه ایرانی ساکن شهرستان «گلشن»،‌ شهر «جالق» در نقطه صفر مرزی گفت و گو کرده‌ایم.

داستان آمنه از کجا آغاز شد؟
آمنه می‌گوید: «از زمانی که ۷ ساله شده بودم خیلی دلم می‌خواست مدرسه بروم چون دخترخاله‌هایم را می‌دیدم که مدرسه می‌رفتند، کتاب داشتند درس می‌خواندند، من هم خیلی دلم می‌خواست مثل آن‌ها چیزی بخوانم و یاد بگیرم و کتاب داشته باشم. از همان‌جا ذوق و شوق مدرسه در درونم ایجاد شد. یک روز به خانواده‌ام گفتم می‌خواهم مدرسه بروم و چون می‌دانستند شناسنامه ندارم می‌گفتند نمی‌توانی. مادرم می‌گفت مدرسه دینی برو که شناسنامه لازم ندارد. گفتم فقط یک روز بگذارید با دختر خاله‌ام بروم ببینم مدرسه چه‌جوری است و حتی اگر ثبت نام هم نکردند فقط یک روز بروم. بالاخره یک روز با دخترخاله‌ام رفتم مدرسه و خیلی بهم خوش گذشت و آن روز از ذهنم بیرون نمی‌رود. نه مادرم برای ثبت نام آمد نه شخص دیگری. رفتم دفتر مدرسه و با مدیر و معلم‌ها و همه صحبت کردم. ۹ سالم بود. از من در مورد وضعیتم سوال کردند چون پدرو مادرم برای ثبت نام نبودند. گفتم شناسنامه ندارم ولی خیلی دوست دارم مدرسه بیایم. آن‌ها هم یک استعدادی در من حس می‌کردند و خیلی دوست داشتند که من در مدرسه باشم، به من امید می‌دادند که همینطوری بیا مدرسه. منم یک هفته با دخترخاله‌ام می‌رفتم می‌آمدم و طی همان یک هفته معلم کلاس اول و مدیر فهمیدند بااستعدادم و هرچند که شناسنامه ندارم اجازه دادند در مدرسه بمانم. مدیر پیگیر شد و می‌دانست که فقط مادرم شناسنامه دارد و پدرم هم ندارد.»

۸ کودک بی شناسنامه فقط در یک خانواده
آمنه یک خواهر و ۶ برادر دارد که هیچ کدام دارای شناسنامه نیستند. پدرشان پاکستانی است اما متولد ایران هستند. کارت ولادت آن‌ها هم کمکی برای دریافت شناسنامه نبوده است. او می‌گوید:‌ «مدیر مدرسه می‌دانست آموزش و پرورش اطلاعیه ای دارد که طبق آن بچه‌های بدون شناسنامه با کارت ولادت اجازه دارند تا سال نهم درس بخوانند و برای همین تشویقم کردند. مدیر مدرسه گفت شما دعا کن شاید بتوانی بیای مدرسه، حتی روز اول که رفتم گفت نیا تا خبرت کنیم. کاملا افسردگی گرفتم و نمی‌دانستم در خانه چه کار کنم، فقط گریه می‌کردم.»

کتاب زندگی آدم‌های بی شناسنامه
قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی در اوایل مهر ۱۳۹۸ از سوی شورای نگهبان تأیید شد و ۱۵ مهرهمان سال، رئیس جمهور وقت آن را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد.

اداره اتباع خارجی نمی‌تواند به‌طور مستقیم شناسنامه‌ افراد را تأیید کند، این اتفاق نیازمند حکم دادگاه‌ است. آمنه از فروردین ۱۴۰۱ که به او گفته‌اند دیگر حق ادامه تحصیل ندارد به هر دری زده بلکه صاحب شناسنامه شود.

بی‌شناسنامه بودن بیشتر گریبان مردم در استان‌های مرزی ایران را چسبیده است.

برخلاف سایر کودکان، آمنه از ۹ سالگی کلاس اول را آغاز کرده است. مدیر مدرسه تمام مراحل ثبت نام او را انجام داده است تا او فرصت تحصیل داشته باشد.

آمنه می‌گوید:‌« وقتی دختر خاله‌ام آمد خانه و گفت مدیر گفته ثبت نام‌ات انجام شد و از فردا می‌تونی بیایی مدرسه، انگار دنیا را به من دادند. همه با دیدن من خیلی خوشحال شدند.»

با گریه ادامه می‌دهد:‌ «از کلاس اول مدیر و معاونان فهمیده بودند که من می‌توانم یک دانش آموزمفید باشم؛ از همان کلاس اول انتخابات شورا شرکت می‌کردم و رئیس شورا بودم. درتمام مراحل معلم‌ها بودند که کمکم کردند. تمام هزینه تحصیلم با معاونین مدرسه و معلم‌هایم بود چون خانواده‌ام امکان فراهم کردن چیزی برایم نداشتند. در ۶ سال اول دبستان تمام نمره‌هایم ۲۰ بود. تا پنجم دبستان که درس خواندم مدام خانواده‌ام می‌گفتند درس خواندن تو به چه دردی می‌خورد، هیچ کاره‌ای نمی‌شی چون شناسنامه نداری و قبولت نمی‌کنند.»

آیا فقط در درس موفق بودی یا فعالیت‌های دیگری هم می‌کنی؟
آمنه دختر با استعدادی است که در مسابقات فرهنگی و هر مناسبت دیگری که به گفته خودش شرکت کرده بهترین رتبه را کسب کرده است. او می‌گوید تا کلاس هفتم هرسال با مشکلات بسیار ثبت نام کرده است؛ بدون همراهی یکی از والدین خود. سال هفتم با دختر دایی خود برای ثبت نام می‌رود،‌ شناسنامه مادرش همراه چندعکس را نزد فرماندار و بخشدار و پزشک او ارسال می‌کنند تا مدارک او از مدرسه مقطع ابتدایی، تحویل مدیر مدرسه راهنمایی بدهد. اینطور توضیح می دهد که: «فکر می‌کردم مدرسه راهم ندهند ولی من را ثبت نام‌ کردند. مدیر مدرسه شنیده بود دانش آموز با استعدادی هستم و خیلی برای آنها مهم بود درس بخوانم. مدیر مدرسه راهنمایی هم حمایتم کرد و معلمان و معاونان مدرسه همچون مدرسه سابق چون تعریف مرا شنیده بودند و مرا می‌شناختند همه هزینه‌های تحصیل مرا تقبل کردند. این ۳ سال هم عالی درس خواندم.»

او کلاس هفتم را هم با نمرات عالی می‌گذراند اواسط کلاس هشتم بوده که شیوع ویروس کرونا منجر به تعطیلی کلاس‌های حضوری می‌شود: «اواسط کلاس هشتم کرونا آمد و نتوانستیم مدرسه برویم من هم گوشی نداشتم و خانواده‌ام نتونستند برایم تهیه کنند. فکر کردم همه چیز تمام شد و دیگر نمی‌توانم درس بخوانم ولی بعد از یکی دو هفته که گوشی نداشتم مدیر مدرسه همراه با معلمین و معاونین مدرسه با هم برای من گوشی تهیه کردند. همین تلفنی که الان دارم باهاش صحبت می‌کنم و چقدر در اینستاگرام فعالیت کردم.»

با هیجان غیرقابل وصفی از شرکت در مسابقاتی می‌گوید که به واسطه در اختیار داشتن گوشی تلفن، امکان آن برایش فراهم شده است. در مسابقات نقاشی استان فارس مقام آورده است،‌ در دوره‌های از راه دور مجری‌گری و خبرنگاری شرکت کرده است. از طریق همین آموزش‌ها در مراسم مختلف در مدرسه مجری بوده است. به سایر کودکان سواد رسانه‌ای آموزش داده و برای آن‌ها نحوه فعالیت‌های فرهنگی را تشریح کرده است.

از همین طریق در مسابقات خوشنویسی استان تهران شرکت کرده و موفق به کسب جایزه شده است.

دختر ۱۷ ساله کارآفرین بدون شناسنامه
در کنار تمام فعالیت‌هایی که داشته است مربی مهد قرآن و مهد کودک نیز هست. با گذراندن یک دوره یک هفته‌ای مربیگری در استان خراسان موفق به کسب رتبه ۱۰۰ مربی‌گی شده است و در حال حاضر مهدکودک خود را در شهرشان دایر کرده است. می‌گوید «به جایی رسیدم که خودم مربی تربیت می‌کنم.» با شکل دهی گروه‌های مربیگری در استان، تاکنون بین ۱۸۰دتا ۲۰۰ مربی مهدکودک تربیت کرده است.

با شرکت در در یکی از دوره‌های عکاسی نیز رتبه اول را نصیب خود کرده است.از لوح‌های افتخار و تقدیر که دریافت کرده است می‌گوید.

چه آرزویی داری؟
آمنه می‌گوید کلاس نهم که درسم با نمرات ۲۰ به پایان رسید معلمان مدرسه می‌گفتند رشته تجربی را انتخاب کنم. ولی چون عاشق شغل معلمی بودم، می‌خواستم مربی عربی باشم، رفتم رشته ادبیات، علوم انسانی تا راحت تر امکان معلم شدن را داشته باشم. اضافه می‌کند:‌ «با اینکه می‌دانستم شناسنامه ندارم ولی از سال ۱۳۹۰ پیگیر کارهای اداری دریافت شناسنامه بودیم. میخواهم معلم عربی شوم برای همین سخت تلاش می‌کنم. از کلاس دهم می‌خواستم ثبت نام کنم، رفتم فرمانداری و فرم پر کردم. عکس‌های من و مامانم را خواسته بودند به علاوه اثر هر ۱۰ انگشت من و مادرم را. مدیر مدرسه چون تعریف من را شنیده بود، نمی‌توانستند بگویند نمی‌توانی درس بخوانی. بنابراین مدام می‌گفتند یک کاری برایت می‌کنیم. وقتی برای ثبت نام به دبیرستان مراجعه کردم مدیر دبیرستان گفت چون کد ملی نداری ثبت نام نمی شوی.»

آمنه از کلاس اول تا نهم را با کد دانش آموزی و اتباع درس خوانده است و توضیح می دهد که بیشتر از این مرحله را نمی تواند جلو برود. از امیدواری معلمان و مدیر مدرسه‌اش میگوید و تلاش برای اینکه بتوانند برای آمنه هرچه سریعتر شناسنامه بگیرند.

نوروز غم انگیز ۱۴۰۱
یک هفته پیش از نوروز ۱۴۰۱ به آمنه خبردادند از اداره آموزش و پرورش اطلاعیه رسیده است که دانش آموزان بی شناسنامه نمی‌توانند درس بخوانند وتاکنون این کودکان غیرقانونی تحصیل کرده‌اند.

آمنه می‌گوید روزی که این خبر را شنیدم نزدیک بود سکته کنم. حتی الان هم برام سخت است که بگویم آن روز چه حالی داشتم.» گریه مجال‌اش نمی‌دهد.

دوست دیگر آمنه هم که شاگرد درس خوان و زرنگی بوده است به همین منوال از مدرسه اخراج و از تحصیل محروم می‌شود و به گفته آمنه خانواده او را مجبور به ازدواج می‌کند.

آمنه سال دهم مدرسه را به اتمام نرساند و تنها امیدش به شرکت در امتحانات شهریور ۱۴۰۱ است که بتواند در صورت شرکت در آن‌ها از سال دهم فارغ التحصیل شود و چند قدم دیگر به آروزی خود که معلمی است برسد.

نه فقط او که همه ۸ خواهر و برادر آمنه به خاطر نداشتن شناسنامه از تحصیل محروم شده اند و چاره ای جز انتخاب مدارس دینی و حافظ قرآن شدن را نداشته‌اند.

آمنه دانش‌آموز نخبه که از پدری پاکستانی متولد شده و به دلیل نداشتن شناسنامه از ادامه تحصیل در دبیرستان منع شده است. در کلاس‌های آنلاین زیادی شرکت کرده است. یکی از این دوره‌ها، دوره مجری گری است. او این ویدئو را از یکی از اجراهای خود در مدرسه درست کرده است.

مرداد ۲۳، ۱۴۰۱

اعتبارات حوزه آسیب‌های اجتماعی زنان در کرمان کافی نیست

ایرنا

اعتبارات حوزه آسیب‌های اجتماعی زنان در کرمان کافی نیست

کرمان – ایرنا – معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور با اشاره به اینکه موضوع اعتیاد موجب شده که آسیب هایی متوجه زنان استان کرمان باشد تاکید کرد: اعتبارتی در سفر استانی دولت برای رفع این مسایل دیده شده اما کافی نیست.

به گزارش ایرنا، انسیه خزعلی شامگاه جمعه در نشست شورای اداری استان کرمان با تاکید بر حل مشکلات بند نسوان زندان کرمان اظهارداشت: در برخی روستاها به دلیل بد سرپرست بودن خانواده، نبود کار برای مردان، رها کردن مردان و افتادن مسئولیت ها به دست زنان، بسیاری از امور به دست زنان اداره می شود.

وی با اشاره به فعال سازی و تجهیز مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ زنان در کرمان گفت: در این سفر اعتباراتی برای آموزش فنی و حرفه ای، تکمیل و تجهیز حوزه علمیه خواهران، بخش زنان سرپرست خانوار، مرکز ناباروری، مرکز سلامت بانوان و مقابله با آسیب های حوزه زنان و مراقبت پس از خروج از زندان ها پیش بینی شده است.
خزعلی به وجود ۲ خانواده دارای فرزندان چندقلو در کرمان اشاره و بیان کرد: چندماه پیگیر هستیم که اقداماتی برای آنها انجام شود اما نتوانستیم مانند اقداماتی که در سایر استان ها انجام شده است، کار را به نتیجه نهایی برسانیم.

به گفته وی، وضعیت زنان استان کرمان از نظر تلاش و توانمندی بسیار خوب است اما از جهاتی نیز نیاز به توجه بیشتری دارد.

خزعلی اظهارداشت: استان کرمان از نظر جمعیت زنان جوان رتبه هفت کشور، از نظر اشتغال بانوان رتبه ۱۴ و به لحاظ فعالیت اقتصادی بانوان رتبه هفت کشوری را دارد که در این زمینه ۲ واحد کمتر از میانگین کشوری است و از نظر نرخ بیکاری نیز در رتبه ۱۸ کشوری قرار دارد.

وی تصریح کرد: در حوزه صنایع خلاق و مرکز های نوآوری، حرکت های خوبی در بین زنان جوان استان کرمان ایجاد شده است.

این مسئول تاکید کرد: در حوزه اشتغال در روستاهای خانوک و ده زیار زنان بسیار عالی هستند و باید توصیه شود که برای مردان نیز در این نقاط ایجاد اشتغال شود.

به گزارش ایرنا نشست شورای اداری استان کرمان با حضور آیت الله سید ابراهیم رییسی و جمعی از وزرا و مسئولان در تالار برق کرمان برگزار شد و سفر استانی دولت نیز در این استان به پایان رسید.

انتقاد رودروی زنان یک روستا از نرخ آرد به معاون امور زنان و خانواده رئیسی

ایسنا

انتقاد رودروی زنان یک روستا از نرخ آرد به معاون امور زنان و خانواده رئیسی

ایسنا نوشت : با توجه به اینکه اکثر زنان این روستا در زمینه پخت نان خانگی فعالیت دارند مشکل عمده عدم تخصیص سهمیه آرد و نرخ بالای آن بود زیرا این نرخ سبب افزایش قیمت نان و کاهش مشتری شده است

انسیه خزعلی معاون امور خانواده و زنان رئیس جمهور صبح امروز ۲۱ مردادماه در سی‌ویکمین سفر استانی ریاست جمهوری و هیأت دولت، از کارگاه پخت نان خانگی در روستای ده‌زیار از توابع شهرستان کرمان بازدید کرد.

در این بازدید با توجه به اینکه اکثر زنان این روستا در زمینه پخت نان خانگی فعالیت دارند مشکل عمده عدم تخصیص سهمیه آرد و نرخ بالای آن بود زیرا این نرخ سبب افزایش قیمت نان و کاهش مشتری شده است.

 

مشکل مهریه با تعیین «حق ثبت» حل می‌شود؟

ایسنا

مشکل مهریه با تعیین «حق ثبت» حل می‌شود؟

براساس آخرین آمار اعلامی ستاد دیه، در حال حاضر از ۱۰ هزار و ۶۰۰ زندانی غیرعمد، ۱۹۱۸ نفر بدهکار مهریه هستند، اگر چه با اتخاذ و اجرای سیاست‌های مختلف آمار بدهکاران مهریه نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته، اما همچنان مهریه یکی از پنج علل جرایم غیرعمد محکومان مالی است.

به گزارش ایسنا، تاکنون برای حل مشکل مهریه راهکارهای مختلفی مطرح شده که آخرین آن طرح مجلس با عنوان «اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی و مهریه» است که براساس آن با تعیین حق ثبت از تعیین مهریه‌های غیرمتعارف و سنگین پیشگیری می‌شود.

به گفته ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی در طرح مذکور برای مهریه‌های ۱۴ تا ۱۰۰ سکه ۱.۱ درصد حق ثبت، از ۱۰۰ تا ۲۰۰ سکه مهریه ۲ درصد حق ثبت و از ۲۰۰ سکه مهریه به بالا ۱۵ درصد حق ثبت یا همان مالیات دریافت می‌شوند، یعنی افراد به منظور دریافت سند ازدواج خود باید مبلغی را به حساب دولت واریز کنند.

با این حال نتایج گزارش افکارسنجی “موسسه افکارسنجی ملت” که در بازه زمانی ۳۱ اردیبهشت تا ۴ خرداد سال جاری با جامعه آماری افراد ۱۸ سال و بالاتر کل کشور و به روش مصاحبه تلفنی با گردآوری ۱۰۲۰ پرسشنامه انجام شده است نشان می‌دهد که به طور میانگین تعداد مناسب سکه برای مهریه از دیدگاه مردم، ۹۴ سکه است.

بر اساس نتایج این نظر سنجی نزدیک به نیمی از پاسخگویان یعنی ۴۹.۴ درصد پاسخگویان یکی از اعداد ۱۴، ۵۰، ۱۰۰، ۱۱۰ و ۱۱۴ سکه را برای مهریه مناسب دانسته‌اند.

در واقع به طور متوسط مردان ۵۸ و زنان ۱۳۰ سکه را تعداد مناسبی برای مهریه می‌دانند؛ اما در نهایت میانگین تعداد مناسب سکه برای مهریه از نظر مردم ۹۴ سکه است.

برای ۹۴ سکه مهریه باید به اندازه یک سکه تمام بهار آزادی «حق ثبت» داد
حتی اگر به همین نظرسنجی استناد کنیم و در نظر بگیریم که اغلب خانواده‌های دختر و پسر به هنگام ازدواج بر روی ۹۴ سکه مهریه توافق می‌کنند، با احتساب قیمت کنونی سکه که در حدود ۱۴ میلیون تومان است؛ یک زوج با مهریه ۹۴ سکه‌ای باید برای دریافت سند ازدواج خود حدود ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان یعنی مبلغی به اندازه یک سکه تمام بهار آزادی حق ثبت پرداخت کنند. با این تصمیم مجلس، برای ۱۱۰ سکه مهریه که عموما خانواده‌های ایرانی تعیین می‌کنند نیز با احتساب قیمت فعلی سکه (حدود ۱۴ میلیون تومان)، باید ۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و برای ۱۱۴ سکه مهریه ۳۱ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان یعنی مبلغی بیشتر از قیمت دو سکه تمام بهار آزادی مالیات پرداخت کرد.

موافقان و مخالفان مداخله دولت در تعیین مهریه
از سوی دیگر نگاهی گذرا به نتایج افکارسنجی یاد شده در خصوص مهریه و نظر مردم درباره مداخله قانون در آن نشان می‌دهد ۳۹.۸ درصد پاسخگویان معتقدند تعیین سقف قانونی در کاهش میزان مهریه موثر است، ۲۲.۳ درصد دریافت مالیات (ثابت یا پلکانی) را در کاهش مهریه موثر می‌دانند و ۲۶.۲ درصد پاسخگویان نیز گفته‌اند که دولت نباید هیچ اقدامی برای کاهش میزان مهریه انجام دهد،

همچنین ۸۶.۲ درصد پاسخگویان اعلام کرده‌اند که رسم ندارند مهریه را به هنگام عقد به زنان پرداخت کنند و ۶۳.۴ درصد پاسخگویان نیز معتقدند مردان در زمان تعیین مهریه کم یا خیلی کم مقدار مهریه را جدی می‌گیرند.

افرادی که تجربه زندگی مشترک داشته‌اند بیشتر از مجردین ، یعنی ۶۹.۵ درصد متاهلین، ۷۲.۵ درصد افرادی که از همسر خود جدا شده و یا همسرشان فوت شده است و ۵۰ درصد مجردین باور دارند که میزان مهریه به هنگام تعیین آن از سوی مردان جدی گرفته نمی‌شود.

نقش مهریه در پشتوانه مالی، طلاق آسان‌تر و گرفتن حضانت فرزندان
۷۵.۸ درصد پاسخگویان نیز معتقدند بخشش مهریه می‌تواند به زنان کمک کند تا راحت‌تر طلاق بگیرند و ۶۷.۹ درصد پاسخگویان اعلام کرده‌اند بخشش مهریه در زمان طلاق می‌تواند به زنان در گرفتن حق نگهداری فرزندان کمک کند.

۶۱ درصد پاسخگویان نیز مهریه را در حد “زیاد” یا “خیلی زیاد” پشتوانه مالی برای زنان دانسته‌اند و هرچه پاسخگویان بیشتر مهریه را پشتوانه مالی برای زنان محسوب کرده‌اند؛ تعداد مناسب سکه برای مهریه را نیز بیشتر اعلام کرده‌اند.

این آمار نیز قابل توجه است که تنها ۱۲ درصد پاسخگویان معتقدند که مهریه‌های سنگین در آغاز زندگی زناشویی به نفع زنان است و ۲۳.۹ درصد نیز معتقدند شروط ضمن عقد و ۵۰.۳ درصد نیز معتقدند توافق برای تقسیم دارایی در آغاز زندگی زناشویی می‌تواند به نفع زنان باشد.

این نتایج آماری همچنین نشان می‌دهد ۵۶.۲ درصد پاسخگویان بر این باور بوده‌اند مهریه سنگین هیچ تاثیری در استحکام زندگی زناشویی ندارد و ۳۰.۴ درصد نیز معتقدند مهریه سنگین منجر به سست شدن بنیان خانواده می‌شود و تنها ۸.۶ درصد معتقدند مهریه سنگین موجب استحکام خانواده می‌شود.

با این حال علیرغم هشدارهای داده شده از سوی کارشناسان درباره تبعات تعیین حق ثبت و یا همان مالیات برای مهریه، به نظر می‌رسد گروهی از نمایندگان مجلس همچنان بر روی تصویب و اجرای این امر مُصِر هستند.

هشدار درباره کاهش ثبت رسمی ازدواج

علی مظفری رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق، در گفت‌وگو با ایسنا از رایزنی با کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در این باره خبر می‌دهد و در عین حال می گوید شکی نیست مهریه‌های سنگین در حال حاضر آسیبی را ایجاد کرده است، اما با این وجود راهکاری که مجلس برای جلوگیری از تعیین مهریه‌های سنگین در پیش گرفته است اشتباه است. در حال حاضر مشکلاتی که بر سر راه ازدواج وجود دارد کم نیست و با تعیین حق ثبت برای مهریه مشکل دیگری را بر سر راه ازدواج قرار می‌دهیم. از سوی دیگر این امر در تضاد با سیاست‌های کلی خانواده و جمعیت است و قابل توجیه و دفاع نیست. قبول داریم که مهریه‌های سنگین در حال حاضر آسیبی را در زندگی مشترک ایجاد کرده است؛ اما با این حال آیا در صورت پرداخت حق ثبت مهریه مشکلات و مصیبت‌های تعیین مهریه‌های سنگین حل می‌شود؟.

وی همچنین به اقداماتی که ممکن است افراد برای دور زدن پرداخت حق ثبت مهریه انجام دهند اشاره و عنوان می‌کند: حتی ممکن است خانواده عروس بگویند حاضرند حق ثبت مهریه را خودشان پرداخت کنند اما داماد هزار سکه مهر دخترشان کند. بنابراین تعیین حق ثبت نمی‌تواند مشکل مهریه‌های سنگین را بر طرف کند.

رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق هشدار می‌دهد: تعیین حق ثبت برای مهریه‌ می‌تواند به دوری جوانان از ثبت رسمی ازدواج و روی آوردن آنها به ازدواج عادی و سفید منجر شود و در عین حال اصل مشکل مهریه‌های سنگین را نیز از بین نمی‌برد.

مظفری با طرح این پرسش که اگر این ازدواج‌های عادی و غیر رسمی در بین جوانان رواج پیدا کنند چطور می‌توان مانع آن شد؟، تصریح می‌کند: این شرایط بیشتر به ضرر خانم‌ها می‌شود و حقوق زنان است که در این میان از بین می‌رود. تعیین حق ثبت برای مهریه مانع بزرگی برای ازدواج رسمی است و تبعات سنگینی در جامعه خواهد داشت. اگر ازدواج‌های عادی رواج پیدا کند و در این نوع ازدواج‌ها افراد بچه‌دار هم شوند و فاجعه‌های بیشتری نیز رخ دهد چه؟. در این میان تنها حقوق زن و فرزند حاصل از این ازدواج ضایع می‌شود. اگر این طرح تصویب شود ابتدا باید حق ثبت پرداخت شود تا ازدواج به طور رسمی ثبت شده و سند ازدواج به زوجین تعلق گیرد. افراد به راحتی می‌توانند ازدواج عادی انجام دهند و به استناد قانون در دفتر اسناد رسمی اقرارنامه زوجیت بنویسند.

مظفری پرداخت مهریه به صورت نقد در زمان عقد ازدواج را بهترین راهکار برای درمان ریشه‌ای مشکلات پیش آمده پیرامون تعیین مهریه‌های سنگین دانسته و می‌افزاید: با پرداخت نقد مهریه در زمان عقد ازدواج، هر فردی با هر توان مالی که دارد مهریه را به هنگام عقد پرداخت می‌کند و اینگونه جلوی وعده‌هایی که به هنگام خواستگاری برای پرداخت مهریه‌های سنگین داده می‌شود نیز گرفته می‌شود و افراد متناسب با توان مالی و اجتماعی خود زیر بار قبول میزان مهریه می‌روند.

به گفته رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق، در حال حاضر زنان از مهریه به عنوان اهرمی برای فشار بر مردان به هنگام تضییع شدن حقوق خود استفاه می‌کنند و از این رو لازم است به حقوق زنان در زندگی مشترک توجه ویژه شود.

مظفری با یادآوری اینکه مبنای اصلی مهریه پرداخت نقدی به هنگام خطبه عقد است، توضیح می‌دهد: اکنون به ندرت می‌بینیم که داماد مهریه‌ را به هنگام عقد و به صورت نقد پرداخت کند، در حالی که اساس مهریه پرداخت نقد آن در زمان عقد است. منظور قانونگذار به هنگام تصویب قانون مدنی در سال ۱۳۱۰ پرداخت نقدی مهریه به هنگام عقد بوده است و از این رو برای زن «حق حبس» را در نظر گرفته است. منظور از حق حبس، این بوده است که عروس می‌تواند تا زمانی که مهریه خود را نقد در زمان عقد دریافت نکرده است از رفتن به خانه داماد امتناع کند. ما نیز باید همین امر را رواج دهیم و نه اینکه با تصویب “حق ثبت” برای مهریه مشکلی را بر سر راه ازدواج ایجاد کنیم.

وی در پایان سخنان خود خطاب به نمایندگان مجلس تاکید کرده است: درخواست دارم با تأمل بیشتری این طرح را بازنگری کنند و از نظرات کارشناسان استفاده کنند. اغلب از اساتید دانشگاه دعوت به عمل می‌آید که درباره طرح‌ها اظهار نظر کنند و این در صورتی است که بحث‌هایی که در دانشگاه مطرح می‌شود با بحث‌هایی که در جامعه مطرح می‌شود، متفاوت است.

چرا زنان ایرانی روزبه‌روز فقیرتر می‌شوند؟

  فقر در ایران بیش از پیش چهره‌ای زنانه به خود گرفته است. زنان برای یافتن شغل، کسب درآمد و حتی تأمین هزینه‌های زندگی، نسبت به مردان با چالش‌...