جستجوی این وبلاگ

مرداد ۱۷، ۱۴۰۱

برنامه پانصد و بیست و چهارم رادیو کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

برنامه پانصد و بیست و چهارم رادیو کانون دفاع از حقوق بشر در ایران شنبه 6 آگوست 2022

گزارش نقض حقوق زنان:شهلا شاهسونی
نوای نای(شعر و اجرا:میترا درویشیان
گلچین سخنرانی(باوضوع ورزش و سانسور) : ستاره دژم
گزارش نقض حقوق کار و‌کارگر: عبدالمجید بازداران
گلبانگ(شعری از شاعری گمنام):کوثر ولیزاده
شاهکار های معماری ایرانی(قنات ها):فرشته خیام
گزارش نقض حقوق‌محیط زیست:نادیا مشرف
هر هفته با هنرمندان(ایرج قادری):زهرا باجلان
گزارش نقض حقوق‌اقوام و‌ملل ایرانی:زهرا رهایی

برنامه پانصد و بیست و چهارم رادیو کانون دفاع از حقوق بشر در ایران یکشنبه 7 آگوست 2022

دریچه ای رو به آگاهی محیط زیست و بحران سیل در ایران کاری از کانون دفاع از حقوق بشر در ایران
میهمانان : زینب عباسیان چالشتری فعال حقوق بشر در زمینه محیط زیست
منوچهر شفایی پژوهشگر و فعال حقوق بشر

برنامه پانصد و بیست و چهارم رادیو کانون دفاع از حقوق بشر در ایران دوشنبه 8 آگوست 2022

گزارش نقض حقوق زنان:شهلا شاهسونی
نوای نای(نوشته و اجراء داستان ازادی)؛میترا درویشیان
صدای ورزشکاران:مصطفی گودرزی مجد
گزارش نقض حقوق‌محیط زیست:صمد جعفری
گلبانگ(شعری از بیداد):مرضیه مهدیه
گزارش زندانی مدنی-سیاسی: سمانه بیرجندی
گزارش نقض حقوق اقوام و‌ملل ایرانی:زهرا رهایی
بخش پنجم سازمان بین المللی کار(شرح ماده۱۰ تا ۱۳ ):عبدالمجید بازداران
گزارش نقض‌حقوق‌پیر‌ان ادیان:مهناز ترابی

برنامه پانصد و بیست و چهارم رادیو کانون دفاع از حقوق بشر در ایران سه شنبه 9 آگوست 2022

بررسی و تحلیل کنوانسیون خرید و فروش بین المللی کالاو مقایسه آن با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران : رزا جهان بین
بررسی هدف ۱۱ از سند ۲۰۳۰ یونسکو و مقایسه آن با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: سمانه بیرجندی
بررسی کنوانسیون تکمیلی منع بردگی ۱۹۵۶ و مقایسه آن با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران : کوثرولی زاده

برنامه پانصد و بیست و چهارم رادیو کانون دفاع از حقوق بشر در ایران چهار شنبه 10 آگوست 2022

گزارش نقض حقوق هنر و‌هنرمندان:امیررضا ولی زاده
نوای نای (شعری از مرسی شجاع): شراره هادیزاده رییسی
صرفا جهت آگاهی شرح ماده ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر و مقایسه آن با قانون اساسی:سمانه بیرجندی
گزارش نقض حقوق پیروان ادیان:مهرنوش ایمانی چگینی
گلبانگ (سروده ای از بانو پروین اعتصامی با نام دزد و قاضی):زهرا باجلان
شرح تفسیر عمومی شماره ۲۸ تساوی حقوق زنان و مردان(بخش دوم):آیلار اسماعیلی

برنامه پانصد و بیست و چهارم رادیو کانون دفاع از حقوق بشر در ایران پنج شنبه 11 آگوست 2022

گزارش نقض حقوق ورزش و ورزشکاران:امیر حسین کریمی
نوای نای (دلنوشته ” رنج ” از احسان موسوی جهان آباد): وحید چرخ انداز یگانه
صرفا جهت آگاهی شرح ماده۶ از اعلامیه جهانی حقوق بشر ‌‌مقایسه آن با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:سمانه بیرجندی
گزارش نقض حقوق‌کار و ‌کارگر:عبدالمجید بازداران
نوای نای(نامه های زندانیان):سمانه بیرجندی
( مشکلات بزرگ زیست محیطی):فرشته خیام
گزارش نقض حقوق محیط زیست: فرشته خیام
صرفا جهت اگاهی شرح تفسیر عمومی شماره ۲۸ تساوی حقوق زنان و مردان(بخش اول):آیلار اسماعیلی
گزارش نقض حقوق اقوام و ملل ایرانی:ایرج دانای طوس

برنامه پانصد و بیست و چهارم رادیو کانون دفاع از حقوق بشر در ایران جمعه 12 آگوست 2022

گزارش نقض حقوق ورزش و ورزشکاران:امیرحسین کریمی
گلبانگ( شعری از حسین مفیدی فر):کوثر ولیزاده
شگفتیهای ایران زمین: نادیا مشرف
گزارش نقض حقوق‌محیط زیست:صمد جعفری
نوای نای(دلنوشته مریم دیگری برای سپیده رشنو):زهرا رهایی
گزارش نقض حقوق اقوام و ملل ایران:زهرا رهایی
صرفا جهت اگاهی ( سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ) :شهلا شاهسونی
گزارش نقض حقوق پیروان ادیان:مهناز ترابی

لیست جدید کتابهای منتشر شده در کتابخانه اینترنتی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران – جولای ۲۰۲۲

۱. پرواز شبانه

آنتوان دو سنت اگزوپری ترجمه-پرویز داریوش در کتاب پرواز شبانه، مجددا با اثر شگفت‌انگیز دیگری ظاهر شده است. او این‌بار قصد دارد با لحنی حماسی، تصویرگر حادثه غمبار پیش آمده برای یکی از پیشتازان هوایی شجاع باشد که خطر را به جان خریده‌ و به دلِ آسمان سفر می‌کند.

۲. آرزوهای بزرگ

نویسنده: چارلز_دیکنز مترجم ابراهیم یونسی، به عقیده‌ی منتقدان، خوش‌ساخت‌ترین رمان چارلز دیکنز است. چارلز دیکنز نویسنده نامدار انگلیسی به سال۱۸۱۲ متولد شد و در ۱۸۷۰ درگذشت او در خانواده ای فقیر متولد شد و از ۱۲ سالگی شروع به کار کرد دو سال در مدرسه تحصیل کرد و آنگاه با همون آموخته های کم با جدیت در اوقات فراغت از کار به تکمیل درس پرداخت او در ۲۴ سالگی شروع به نویسندگی کرد. این داستان در مورد زندگی پسر یتیمی به نام پیپ می باشد که این عنوان از اسم کوچک او به نام فیلیپ و نام خانوادگی او یعنی پیریپ گرفته شده است.

۳. گزارش یک آدم‌ربایی

نویسنده: گابریل گارسیا مارکز مترجم کیومرث پارسای، نام یک کتاب غیرداستانی از این نویسنده سر شناس است. این کتاب، ماجرای ربودن، زندانی‌کردن و در نهایت رها کردن تعدادی از چهره‌های سرشناس کلمبیا در اوایل دههی ۱۹۹۰ توسط کارتل مدلین را روایت می‌کند. کارتل مدلین، یکی از کارتل‌های مواد مخدر بود که به‌وسیلهی پابلو اسکوبار ایجاد شده و مدیریت می‌شد.

۴.  برای یک روز بیشتر

اثر میچ آلبوم ترجمه منیژه جلالی، نویسنده در داستان زیبا و اثرگذار درونمایه‌ای فلسفی، معنوی و انسانی می پردازد و می خواهد به ما گوشزد کند هر خانواده‌ای، خود، داستان ارواح است. مردگان مدت‌ها پس از مرگشان، پشت میزهایمان می‌نشینند. او ما را وارد ماجرای عجیب زندگی چارلز بنتو می‌کند تا حقایق ناگفتنی دیگری از زندگی را پیش چشمانمان برملا سازد. کتاب حاضر اثری از میج آلبوم آمریکایی، نویسنده رمان‌های «سه شنبه‌ها با موری»، «پنج نفری که در بهشت ملاقات می کنید» و «نفر بعدی که در بهشت ملاقات می‌کنید» است. در کتاب پیش رو هم آلبوم به سراغ بعد تازه‌ای از زندگی فانی دنیوی و زندگی باقی اخروی رفته است. زندگی خانواده‌ای که در آن، یک روح حضور دارد. این داستان خاص مربوط به زندگی چارلز «چیک» بنتو است. مردی که یک نفر پیشنهاد نوشتن داستانش را به میج‌ آلبوم می‌دهد. آیا هرگز به خودتان گفته اید، ای کاش یک بار دیگر می‌توانستید با کسی که خیلی دوستش داشتید و او را از دست دادید گفتگو کنید؟ یا فرصت دیگر بدست می آوردید تا آن زمان از دست رفته را، زمانی که تصور می‌کردید او تا ابد زنده و با شما خواهد بود جبران کنید؟ اگر چنین است، بدانید چنانچه سال‌ها زندگی کنید، روزها بگذرانید،  هیچ یک از آنها جای آن روزی را که در آرزویش هستید نمی‌گیرد.

۵. کهن دیارا

«خاطرات فرح پهلوی» است كه برگرفته از ترانه جاودانه نادر نادرپور است. انتخاب اين عنوان براى كتاب از سوى فرح پهلوی، عشق و علاقه و نوستالژى ايشان را به ايران، اين سرزمين پر مهر و كهن میرساند. كهن ديارا، ديار يارا، دل از تو كندم ولى ندانم/ كه گر گريزم كجا گريزم؟و گر بمانم كجا بمانم. و اين سرگذشت فرح دیبا است از روزى كه از ايران به همراه محمدرضاپهلوی خارج شد، قرارى ندارد، روزى در فرانسه است و چند روزى در آمريكا، چند صباحى از سال را در قاهره است و روزهاى ديگر در سفرهاى اروپا. كهن ‌ديارا از پنج بخش تشكيل شده كه هر قسمت به دوره‌ ای از زندگی‌ آخرين ملكه دربار پهلوی اختصاص يافته است: ۱). دوران كودكی تا ازدواج ۲). دوران آغاز فعاليتهایی كه پس از ورود به دربار به وی واگذار میشود ۳). دوران بيماری محمدرضا تا خروج از كشور ۴). دوران بعد از رفتن از ایران تا مرگ شاه ۵). در نهايت دوران پس از شاه.

۶. دست‌های‌آلوده

نویسنده: ژان‌ پل‌ سارتر ترجمه: جلال آل احمد، دروغ را من اختراع نکرده ام. دروغ در یک جامعه طبقاتی متولد شده و هرکدام از ما از وقتی به دنیا آمده ایم، آن را به ارث برده ایم… دستهای آلوده نمایشنامه ای از ژان پل سارتر است که جلال آل احمد آن به فارسی ترجمه کرده است. جلال آل احمد به برخی از نویسندگان خارجی که آنها را تاحدی در زمینه فکری با خود نزدیک می بیند، علاقه دارد و این علاقه فکری اش را با ترجمه برخی آثار آنها نشان می دهد که از جمله آنها فیلسوف بزرگ فرانسه، ژان پل سارتر است.

سارتر در سال ۱۹۰۵ میلادی در پاریس و در یک خانواده بورژوا به دنیا آمد. پدرش افسر نیروی دریایی بود که یک سال پس از به دنیا آمدن او، یعنی در سال ۱۹۰۶ به دنبال یک تب شدید درگذشت. ژان پل کوچک به همراه مادرش به خانه پدربزرگش رفته و آداب و رسوم زندگی اشرافی و پرتجمل آنجا را فرامی گیرد و پرورش می یابد. در همین زمان ژان پل به دنبال یک سرماخوردگی نیمی از بینایی اش را ازدست میدهد و قیافه ای زشت پیدا میکند و تا آخر عمر با یک اکه سفید در چشم و لوچی چشم زندگی میکند.

۷. شهری چون بهشت

نویسنده: سیمین دانشور مجموعه ای از داستان‌های کوتاه نوشته ی سیمین دانشور است. این کتاب، دربردارنده ی ده داستان کوتاه است و از اولین آثار سیمین دانشور به شمار می‌آید. در داستان‌های این کتاب، با شخصیت‌ها و اتفاقات جذابی رو به رو می‌شویم. خانواده ای آمریکایی که در ایران سکونت دارند، علاقه ی خاصی به حاجی فیروز پیدا می کنند و تصمیم می گیرند هر طور شده برای او کاری انجام دهند؛ زنی بیسواد که در همه ی فراز و نشیب های زندگی در کنار شوهرش بوده، درمی یابد همسرش که اکنون به یک پزشک تبدیل شده، سودای زنی جوان را در سر دارد؛ دختری جوان که در مدرسه ی هنر تحصیل می کند، به خاطر علاقه ی یکی از همکلاسی هایش به خود، با مشکلاتی مواجه می شود.

۸. حاجی آقا

نویسنده: صادق هدایت، داستان این اثر از نظر زمانی به قبل از جنگ جهانی دوم بازگشته و تا بعد از این جنگ ادامه دارد. شخصیت اصلی داستان مردی به نام حاجی ابو تراب است که از افراد بازاری بوده و از نظر اخلاقی دارای برخی رذایل اخلاقی است.این اثر شامل چهار بخش است. ابتدا با گفتگوهای نمایشنامه وار حاجی ابوتراب با اطرافیانش همراه می شویم، سپس هدایت اندکی ما را با زندگی شخصی حاجی ابو تراب آشنا می سازد و در نهایت وی بیهوش گردیده و در عالم رویا با وی همراه می شویم.

۹. حالا دراز می کشم

اثر ارنست همینگوی، راوی بهروز رضوی، آن شب کف اتاق دراز کشده بودیم و من به صدای غذا خوردن کرم‌های ابریشم گوش می‌دادم، تمام شب صدای جویدن برگ‌های توت به گوش می‌رسید. خوابم نمی‌برد. چون از مدت‌ها قبل این فکر توی کلم افتاده بود که اگر در تاریکی چشم روی هم بگذارم جانم درمی‌آید، سعی می‌کردم اصلا فکر نکنم اما شب‌ها تا می‌آمدم چشک روی هم بگذارم جانم شروع می‌کرد به در رفتن… نویسنده کتاب از نویسندگان برجستۀ معاصر ایالات متحده آمریکا و برندۀ جایزه نوبل ادبیات است. وی از پایه‌گذاران یکی از تأثیرگذارترین انواع ادبی، موسوم به «وقایع‌نگاری ادبی» شناخته می‌شود.

۱۰. روز و شب یوسف

نویسنده: محمود دولت آبادی، یک رمان کوتاه ۸۰ صفحه‌ای است. دولت‌آبادی می‌گوید زمانی که مشغول نوشتن رمان بلند و معروف خود که همان کلیدر است بوده، داستان‌هایی در ذهنش رژه میرفته‌اند و آزارش می‌دادند که دلش می‌خواسته آن‌ها را هم روی کاغذ بیاورد تا بلکه از آن‌ها رهایی یابد.گفتنی است که رمان روز و شب یوسف بعد از سی سال، از میان دست نوشته‌های دولت‌آبادی پیدا شد و به چاپ رسید.

۱۱. فیزیولوژی ایمان

نویسنده: ن. فخر. به تازگی کتاب جدید و بی نظیری با نام فیزیولوژی ایمان منتشرشده و در اون مکانیسمهای فیزیولوژیک ایجاد ایمان و همینطور مکانیسمهای فیزیولوژیک ماندگاری ایمان و نحوۀ تاثیر گذاری حرفهای روحانیون ادیان رو بر مغز گونه هوموساپینس، یعنی ما انسانها، به شکلی ساده و جذاب و متکی بر تحقیقات علمی شرح داده. بعید میدونم هیچ نمونه ای شبیه این کتاب نوشته شده باشه. یکی از نقاط تمایز بین گونۀ هوموساپینس، یعنی ما انسان‌ها، و دیگر حیوانات اینست که ما می‌توانیم ایمان دینی داشته باشیم. منظورم از ایمان دینی اعتقاد به وجودِ موجود یا موجوداتی ماورایِ جهانِ محسوس است که بر زندگیِ ما نظارت و قدرتِ دخل و تصرف دارند. ما شواهدی از وجود ایمان دینی در حیوانات نمی‌بینیم. اثرات و نتایج پدیدۀ ظاهراً سادۀ ایمان دینی آن‌چنان متعدد و مهم است که می‌تواند ما را وادار کند به تحقیق در خصوصیات مغزِ گونۀ خود بپردازیم تا بفهمیم چه ویژگی‌هایی در مغزِ ما منجر به امکان بروز این خصلت متمایز می‌شوند و چرا این ویژگی‌ها در طول تکامل در مغز ما به‌وجود آمده‌اند و مانده‌اند. آیا فقط یک خصوصیتِ منحصربه‌فرد در مغز ما موجب تحقق ایمان می‌شود یا ایمان دینی محصولِ چند خصوصیتِ مختلف در مغز است؟ آیا استعدادِ داشتنِ ایمانْ یک ویژگیِ حیاتیِ اصلی است که بدون آن زندگیِ فردی یا گروهیِ انسان‌ها مختل می‌شده؟ یا این‌که این استعدادْ صرفا عارضۀ جانبیِ خصوصیاتِ متعددِ دیگری‌ست که البته آن خصوصیات برای ادامۀ حیاتِ فردی یا برتریِ گروهیِ هوموساپینس بر حیوانات و گروه‌های انسانیِ دیگر لازم بوده‌اند، اما در عین حال محملی شده‌اند برای شکل‌گیریِ ایمان دینی؟

۱۲. جهانی که من میشناسم

اثر برتراند راسل، در سال ۱۹۱۰ به فکر افتاد نماینده پارلمان شود ولی، حزب لیبرال او را به اتهام خدانشناسی مطرود ساخت. راسل در هنگام بروز جنگ اول جهانی (۱۹۱۸-۱۹۱۴) مصرا علیه جنگ فعالیت می کرد و کار سماجت را به جایی کشاند که وی را به جرم نوشتن مقاله ای علیه ادامه جنگ به شش ماه زندان محکوم کردند. موسوم به مقدمه ای بر فلسفه ریاضی (Introduction to Mathematical Philosophy)، در سال ۱۹۲۰ برای مدت کوتاهی عازم روسیه شد و در آنجا با لنین ملاقات کرد، پس مراجعت از روسیه کتابی منتشر کردابه نام، بلشویسم در تئوری و عمل، راسل در سال ۱۹۲۰ مسافرتی هم به چین کرد. در سال ۱۹۲۱ زن آمریکایی اش را طلاق داد و با دو را بلاک(Miss Dora Winifred Block) ازدواج کرد. این زن در تالیف کتاب دورنمای تمدن صنعتی (The Prospects of Industrial Civilization) با راسل همکاری داشت. در این موقع بود که راسل دچار بحران مالی شد و در تامین معاش خود با مشکلات زیادی روبرو گردید. مدتی از طریق روزنامه نگاری و تدریس و تالیف کتب عوام فهم از قبیل : الفای «اتم»، الفبای «نسبیت» و «درباء تعلیم و تربیت» و … پرداخت. در سال ۱۹۲۷ به کمک همسرش مدرسه ای مبتنی بر اصول تعلیم و تربیت جدید تاسیس کرد، ولی در اثر اوضاع بد مالی موجب شد بعد از ۳ سال در آن را ببندد. راسل در سال ۱۹۲۸ کتاب خطوط اصلی فلسفه (The Outline Of Philosophy) و در سال ۱۹۲۹ کتاب تصوف ومنطق (Mysticism and Logic) و کتاب ازدواج و اخلاقیات( Marriage and Morals) را به چاپ رساند، کتاب اخیر پس از انتشار سرو صدایی در انگلستان بر پا کرد. راسل دومین زن خود را نیز مطلقه ساخت و در سال ۱۹۳۶ با پاتریسیا هلن پنس (Patricia Helen Spence ) ازدواج کرد.

جهت مشاهده و مطالعۀ کتب موجود، می توانید از سایت کتابخانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران بازدید فرمائید:

https://ift.tt/2SOVZdG

مرداد ۱۶، ۱۴۰۱

گزارشی از آخرین وضعیت ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری، محبوس در قرنطینه زندان کچویی کرج

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی

ناهید شیرپیشه

ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری، در بند قرنطینه زندان کچویی کرج بطور بلاتکلیف به سر می برد. هنوز از اتهام‌های این مادر دادخواه اطلاع دقیقی در دست نیست.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز پنجشنبه ۱۳ مردادماه ۱۴۰۱، ناهید شیربیشه، مادر پویا بختیاری ، در بند قرنطینه زندان کچویی کرج، بطور بلاتکلیف محبوس شده و از حقوق اولیه یک متهم محروم است.

یک‌ منبع مطلع در این باره گفت:”ناهید شیرپیشه در تاریخ شش مرداد ماه از بازداشتگاه اداره اطلاعات کرج به بند قرنطینه زندان کچویی منتقل شده و با توجه به اینکه در قرنطینه اصل تفکیک جرائم وجود ندارد چند روز قبل توسط یکی از زندانیان جرائم غیرسیاسی مورد آزار و اذیت و ضرب و شتم قرار گرفت و آن زندانی پس حمله ور شدن به وی اقدام به فشردن گلوی ناهید شیرپیشه کرد که با وساطت مسئولان و سایر زندانیان جدا شدند.”

لازم به ذکر است، ناهید شیرپیشه، در تاریخ ۲۰ تیر ماه ۱۴۰۱، در پی یورش خشونت آمیز نیروهای امنیتی به منزل شخصی او پس از شکستن درب ورودی و تفتیش و ضبط برخی وسائل شخصی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات کرج منتقل شده بود.

تا لحظه تنظیم این گزارش، از مصادیق حقوقی اتهامات ناهید شیرپیشه اطلاعی در دسترس نیست اما مضمون این اتهامات در خصوص تداوم دادخواهی وی برای پیدا کردن محاکمه قاتل یا قاتلان فرزندش، پویا بختیاری است.

ناهید شیرپیشه پیش از این‌هم در تاریخ ۱۷ فروردین ۱۴۰۰، به همراه همسرش منوچهر بختیاری و تنی چند از خانواده های جان باختگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸، در اصفهان پس از توقف اتوبوس حامل آنها توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۰ آزاد شدند.‌

مادر و کودک بازداشت شده به تخت بهداری زندان بسته شدند

شبکه حقوق بشر کردستان

یک زن اهل تهران به نام سحر.ف به همراه دختر ۱۲ ساله‌اش تینا.غ به بهانه درگیری لفظی با ماموران زندان زنان مشهد با دستور مسئولین زندان به صورت تنبیهی به مدت ۲۴ ساعت به تخت بهداری زندان بسته شدند.

بنا به اطلاع شبکه حقوق بشر کردستان، یک شهروند اهل تهران به نام سحر.ف به همراه فرزندش ۱۲ ساله‌اش تینا.غ در تاریخ ۲۷ تیر سال‌جاری در پایانه مسافربری مشهد به دلیل درگیری لفظی با راننده اتوبوس و توهین به ماموران کلانتری بازداشت و به زندان زنان مشهد منتقل شدند.

این شهروند بازداشت شده روز چهارشنبه ۱۲ مرداد به دلیل درگیری لفظی با ماموران زندان به همراه فرزندش با دستور مسئولین زندان زنان مشهد به بهداری زندان منتقل و تا عصر روز گذشته به تخت بهداری دست‌بند و پابند شدند.

این مادر و کودک بازداشت شده عصر روز گذشته مجددا به داخل بند بازگردانده شدند.

اتهام این شهروند «درگیری با ماموران دولت» و «توهین به مقامات جمهوری اسلامی ایران» اعلام شده است.

خودکشی یک زن جوان در مهاباد

هەنگاو

خودکشی یک زن جوان در مهاباد

یک زن جوان اهل مهاباد با هویت شیدا نصیری ٢٣ ساله روز پنجشنبه ١٣ مرداد ۱۴۰۱ (٤ آگوست ۲۰۲۲) اقدام به خودکشی و به زندگی خود پایان داد.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، شیدا نصیری به دلیل اختلاف و مشاجره با همسرش و از طریق خردن قرص برنج اقدام به خودکشی کرده است.

با استناد به آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، طی چهار ماه گذشته دست‌کم ۳۳ زن در شهرهای مختلف کُردستان اقدام به خودکشی و به زندگی خود پایان داده‌اند.

چرا جمهوری اسلامی بیش از هر کشور دیگری زنان را اعدام می‌کند؟

BBC

این شش زن در میان بیش از۲۰۰ نفری هستند که از آغاز قرن گذشته اعدام شده‌اند

به گزارش عفو بین الملل، ایران به طور مرتب در بین پنج کشور اولی قرار دارد که بیشترین مجازات اعدام را اجرا می‌کنند، اما هیچ کشوری بیشتر از جمهوری اسلامی زنان را اعدام نمی‌کند. بی‌بی‌سی با فعالان حقوق بشر مقیم داخل و خارج از ایران درباره دلیل اعدام زنان در این کشور صحبت کرده است.

گروه‌های حقوق بشر می‌گویند ایران دست به اعدام افسارگسيخته می‌زند. تنها در هفته آخر ماه ژوئیه ۳۲ نفر اعدام شده‌اند، از جمله سه زن که به جرم قتل همسرانشان به دار آویخته شدند.

رویا برومند، مدیر اجرایی بنیاد عبدالرحمن برومند، سازمان ایرانی حقوق بشر مستقر در ایالات متحده، می‌گوید: «برای جرم قتل [در ایران] حکم زندان وجود ندارد. یا می‌بخشید یا اعدام می‌کنید.»

طبق آمار سالانه سازمان عفو بین‌الملل، کشورهای دیگر افراد بیشتری را به نسبت ایران اعدام می‌کنند، اما هیچ کشور دیگری به اندازه ایران زنان را اعدام نمی‌کند.

پس چرا ایران زنان را اعدام می‌کند؟

بر اساس گزارش بنیاد عبدالرحمن برومند، علاوه بر سه زن کشته شده هفته گذشته، شش زن دیگر نیز در شش ماهه اول سال اعدام شده‌اند.

درست است که اکثریت قریب به اتفاق اعدام‌ها در کشور اعدام مردان است، اما این ۹ زن به مجموع رو به افزایشی از اعدام‌ها اضافه می‌شوند.

برومند به بی‌بی‌سی گفت: «ما بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۲ اعدام حداقل ۲۳۳ زن را ثبت کرده‌ایم.»

او می‌افزاید: «۱۰۶ زن به جرم قتل و ۹۶ زن با جرایمی مربوط به مواد مخدر اعدام شده‌اند.»

باور بر این است که تعداد کمتری به دلیل داشتن رابطه جنسی خارج از ازدواج اعدام شده‌اند.

برومند می‌گوید تنها حدود ۱۵ درصد از این موارد به شکل رسمی اعلام شده‌اند – ما از طریق زندانیان سیاسی یا مسئولانی که این اطلاعات را بدون اجازه مقامات افشا می‌کنند، از بقیه موارد مطلع شده‌ایم.

برومند می‌گوید که تعداد بالای اعدام‌ها تا حدی به دلیل انعطاف‌نا‌پذیری است: طبق نظام حقوقی کشور، دولت نمی‌تواند حکم اعدام به جرم قتل را تخفیف دهد – تصمیم به عفو بر عهده خانواده مقتول است.

آتنا دائمی، فعال ایرانی، تلاش کرد تا اجرای حکم صنوبر جلالی، یک زن ۴۰ ساله افغان را که اخیرا به جرم قتل همسرش اعدام شد، در لحظه آخر به تأخیر بیندازد.

دائمی امیدوار بود با خانواده شوهر جلالی برای بخشش مذاکره کند.

آتنا دائمی به بی‌بی‌سی گفت: «ما سعی کردیم خانواده قربانی قتل را پیدا کنیم تا از آنها درخواست بخشش کنیم، اما مقامات زندان کمکی نکردند. آنها شماره تلفن وکیل تسخیری خانواده قربانی را دادند، اما او به درخواست‌های ما توجهی نکرد.»

«مسئولان زندان گاهی کمک می‌کنند تا خانواده مقتول دیه را بپذیرند و ببخشند، اما همیشه این‌طور نیست.»

اما برومند موارد موفق را هم برمی‌شمارد. او می‌گوید با همکاری فعالان دیگر، دو نفر را از اعدام و هشت نفر دیگر را از قطع عضو بدن نجات داده است.

از دو زن دیگر که در همان روز با جلالی به دار آویخته شدند، یکی کودک همسری بود که در سن ۱۵ سالگی ازدواج کرده بود. و زن سوم برای اولین بار بیش از پنج سال پیش به جرم قتل شوهرش دستگیر شده بود.

آتنا دائمی به دلیل فعالیت‌های خود هفت سال را در زندان سپری کرده است. او می‌گوید که زندان‌های زنان فاقد امکانات اولیه هستند و گاهی زندانیان مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند.

او می‌گوید رسیدگی‌های دادگاه نیز اغلب علیه زنان است، زیرا فقط مردان می‌توانند قاضی باشند و بیشتر وکلا نیز مرد هستند.

دادگاه‌های ایران باید برای متهم یک وکیل مدافع تعیین کنند، اما دائمی می‌گوید که این وکلا حمایت حقوقی چندانی ارائه نمی‌کنند زیرا «بسیاری از این وکلای منصوب‌شده، قضات یا دادستان‌های سابق هستند».

دائمی می‌گوید: «اثبات بی‌گناهی خود در پرونده‌های قتل آسان نیست. در چنین پرونده‌هایی حرف‌های اعضای خانواده مقتول نسبت به متهم تأثیر بیشتری دارد».

آسیه امینی، روزنامه‌نگار ایرانی، که اکنون در نروژ زندگی می‌کند، پرونده‌هایی را که زنان در آن به اعدام محکوم می‌شوند، از نزدیک دنبال کرده است. او می‌گوید علت اصلی این مشکل خود نظام حقوقی است.

امینی به بی‌بی‌سی گفت: «طبق قانون، پدر و جد پدری سرپرست خانواده هستند و می‌توانند در مورد سرنوشت دختران، از جمله ازدواج، تصمیم بگیرند.»

او می‌افزاید، این بدان معناست که دخترانی که مجبور به ازدواج می‌شوند ممکن است با مشکلات جدی از جمله خشونت خانگی مواجه شوند و برایشان طلاق گرفتن در دادگاه‌های ایران تقریبا محال باشد.

زنانی که به اعدام محکوم می‌شوند، اغلب حتی حمایت والدین خود را از دست می‌دهند، چون می‌خواهند «آبروی خانواده» حفظ شود.

امینی می‌گوید: «در این شرایط برخی از زنان همیشه قربانی خشونت باقی می‌مانند.»

برخی دیگر به فکر کشتن شوهران خود می‌افتند.

او می‌گوید: «برخی از این زنان اعتراف کردند که خودشان مرتکب قتل شده‌اند یا شخصی به آنها کمک کرده است. اما تقریباً همه آنها تأکید می‌کردند که اگر راهی برای حمایت از آنها در برابر خشونتی که متحمل می‌شدند وجود داشت، مرتکب قتل نمی‌شدند.»

امینی به عنوان نمونه‌ای از نحوه برخورد دادگاه با برخی زنان، به پرونده دختر ۱۶ ساله‌ای به نام عاطفه سهاله که عده‌ای مرد به او تجاوز کرده بودند، استناد می‌کند.

به جای عدالتخواهی برای این دختر نوجوان، قضات در سال ۲۰۰۴ حکم دادند که او رابطه جنسی خارج از ازدواج داشته است.

امینی می‌گوید: «او به دلیل اعتراف به رابطه جنسی با چند مرد، در حالی که واقعا مورد تجاوز جنسی قرار گرفته بود، به اعدام محکوم شد.»

امینی توضیح می‌دهد که بر اساس قانون مجازات اسلامی در ایران، اگر فرد مجردی به داشتن رابطه جنسی خارج از ازدواج اعتراف کند، به ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم می‌شود. و اگر این عمل سه بار تکرار شود، برای بار چهارم ممکن است به اعدام محکوم ‌شود.»

امینی می‌گوید: «اما در مورد عاطفه، حتی این قانون غیرانسانی اجرا نشد، زیرا متوجه شدم تنها دو بار قبل از اینکه قاضی حکم اعدام او را صادر کند، حکم ۱۰۰ ضربه شلاق برای او به اجرا در آمد.»

«خود این قاضی که حاجی رضایی نام داشت برای بار چهارم، طناب را به گردن عاطفه انداخت.»

اشتیاق برای مجازات به همین جا ختم نمی‌شود. نرگس محمدی، فعال مخالف مجازات اعدام، ویدئویی را منتشر کرد که وصف حال پسر زنی محکوم به قتل شوهرش در آن ويدیو آمده است که به چارپایه زیر پای مادرش در زیر چوبه‌دار لگد می‌زند.

محمدی معتقد است که خانواده شوهر مقتول برای اعاده «آبروی خانواده» به پسر و نزدیکانش فشار زیادی وارد کردند.

امینی اظهار تاسف می‌کند که تبعیض در قانون، دادگاه‌ها و در سنت‌ها «در به بن‌بست کشاندن این زنان نقش دارد و آنها را یا جنایتکار یا قربانی می‌کند»، اما او نمی‌داند از این سیل اعدام‌ها چه برداشتی داشته باشد.

او می‌گوید: «واقعاً در طول سال‌هایی که این پرونده‌ها را زندان به زندان دنبال می‌کردم، هرگز نفهمیدم که دولت ایران از چنین مجازات وحشیانه‌ای چه سودی می‌برد.»

زندان‌های ایران اکنون مملو از زندانیان سیاسی و معتادان مواد مخدر است و او فکر می‌کند که برای کاهش فشار بر زندان‌ها، مقامات بر بستگان افراد مقتول فشار می‌آورند تا در تصمیم خود عجله کنند – عفو یا مرگ.

برومند نگران است که این موضوع منجر به فرستادن تعداد بیشتری به بالای چوبه‌دار شود.

او همچنین گمان می‌کند که مسئولان انگیزه پنهانی برای مجازات شدید دارند.

برومند می‌گوید: «اخیراً دست یک مرد را در تهران قطع کردند. زندانیان را از شهرهای دیگر می‌آورند تا دست‌هایشان را قطع کنند.»

«اینها را اعلام نمی‌کنند، بلکه به گونه‌ای انجامش می‌دهند که اخبار مربوط به مجازات در جامعه خیلی گسترده پخش شود و باعث ایجاد ترس در میان فعالان شود.»

دولت ایران به درخواست‌های بی‌بی‌سی برای اظهار نظر پاسخ نمی‌دهد، اما قوه قضاییه ایران قبلاً گفته بود که اعدام‌ها قانونی است و تعهدات بین‌المللی ایران (معاهدات امضا شده) را نقض نمی‌کند. دولت ایران بارها گزارش‌های مربوط به شکنجه و اعترافات اجباری را انکار کرده است.

سپیده رشنو پیش از پخش اعترافات اجباری در «خطر خونریزی داخلی ناشی از ضربه» قرار گرفته بود

رادیو فردا

سپیده رشنو، شهروند معترض به حجاب اجباری، در فیلمی از «اعترافات اجباری» او

بنابر گزارش‌ها، سپیده رشنو، شهروند معترض به حجاب اجباری که اعترافات اجباری او با چهره‌ای تکیده از تلویزیون حکومتی جمهوری اسلامی پخش شده، پیش از پخش تلویزیونی این «اعترافات» ضرب‌وشتم شده بود.

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز پنج‌شنبه ۱۳ مرداد از قول «یک منبع مطلع» نوشت که یک ماه پیش از این، یعنی روز ۳۰ تیرماه، «سپیده رشنو همراه با تعداد زیادی مأمور، شبانه به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شد تا به‌دلیل خطر خونریزی داخلی ناشی از ضربه در ناحیه شکمی از او عکسبرداری شود».

بر اساس اظهارات شاهدان عینی، خانم رشنو در زمان انتقال به بیمارستان، کاهش فشار خون داشته، بی‌رمق بوده و به دشواری حرکت می‌کرده است.

هرانا می‌نویسد که مأموران امنیتی حاضر اجازه صحبت با خانم رشنو را به دیگران نداده و حتی در زمان معاینه پزشک که جزو حریم خصوصی بیمار و پزشک است او را تنها نگذاشتند.

به گفته شاهدان، خانم رشنو همان شب مجدداً به بازداشتگاه بازگردانده شد.

سپیده رشنو، ۲۸ ساله، هنرمند، داستان‌نویس و ویراستار است که پس از اعتراض به رایحه ربیعی، زن محجبه‌ای که در اتوبوس درباره حجاب اجباری به او تذکر داد و او را تهدید کرده بود که ویدئوی او را به «سپاه» می‌دهد، روز ۲۵ خرداد بازداشت شد.

خانم رشنو که همچنان در بازداشت به سر می‌برد، تاکنون از حق دسترسی به وکیل محروم بوده و از روند دادرسی برای او نیز خبری در دست نیست.

چند هفته پس از ابراز نگرانی‌های گسترده از وضعیت نامعلوم خانم رشنو و چند روز پس از به راه‌ افتادن توفان توئیتری با هشتگ «سپیده کجاست؟»، تلویزیون حکومتی ایران شامگاه هفتم مرداد او را در یک گزارش تصویری نشان داد و اعترافات اجباری او را پخش کرد.

پخش ویدئو «اعترافات اجباری» سپیده رشنو از تلویزیون جمهوری اسلامی، واکنش‌های گسترده کنشگران و کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشت و از سوی بسیاری محکوم شد.

مریم مهرابی از زندان دولت آباد اصفهان آزاد شد

 روز دوشنبه ۱۴ آبان ماه، مریم مهرابی، خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام از زندان دولت آباد اصفهان آزاد شد. به گزارش خبرگزاری ه...