جستجوی این وبلاگ

مرداد ۰۴، ۱۴۰۱

ماموران شهرداری تهران به یک مرکز کاهش آسیب‌های زنان بی‌خانمان حمله کردند

VOAPNN

طرح جمع‌آوری زنان «معتاد متجاهر» - آرشیو

هم‌زمان با هشدارها و نگرانی شورای شهر پایتخت از گسترش پاتوق‌های افراد معتاد در تهران، مدیر موسسه «نور سپید هدایت» که یک مرکز شبانه‌روزی کاهش آسیب‌های زنان است، از حمله ماموران شهرداری تهران به این مرکز و فرار مددجویان از آن جا خبر داد.

سپیده علیزاده دوشنبه سوم مرداد در توییتی خطاب به علیرضا زاکانی شهردار تهران، اعلام کرد زنان «معتاد بی‌خانمانی» که به گرم‌خانه‌های شهرداری اعتماد کرده بودند، در پی این حمله «در خیابان‌ها و پاتوق‌های شهر خوابیدند تا طعمه شما نشوند.»

او به شهردار تهران گفت: «حمله نکنید و برای کمپ ماده ۱۶ بی‌خاصیتتان کیس جور نکنید.»

این مددکار اجتماعی روز یک‌شنبه نیز خطاب به شهردار تهران نوشته بود، ۹۰ زن بی‌خانمان و مبتلا به اعتیاد به این مرکز مراجعه می‌کردند و برای کاهش آسیب‌ها، خدمات رایگان شبانه‌روزی دریافت می‌کردند، اما «ریختید داخل مرکز که بگیرید ببریدشان درمان اجباری اعتیاد ماده ۱۶» و آنها «فرار کردند و رفتند به آسیب‌های شهر اضافه شدند و هرگز برنمی‌گردند.»

کمپ ماده ۱۶، مراکز ترک اعتیاد دولتی هستند که با هدف ترک اجباری معتادانی که متجاهر خوانده می‌شوند، بنا بر ماده ۱۶ اصلاح «مبارزه با مواد مخدر» و با بودجه‌ دولتی راه‌اندازی شده است.

در ایران به افرادی که آشکارا و در مکان‌های عمومی مواد مخدر مصرف می‌کنند، «معتاد متجاهر» گفته می‌شود و مقامات شهری گاه در قالب طرح‌های اجتماعی آنها را «جمع‌آوری» می‌کنند.

تلاش برای تعطیل کردن موسسه «نور سپید هدایت» در میدان شوش، از ماه‌ها پیش در دی ۱۴۰۰ با ادعای پرداخت نکردن قبض آب «۱۱۹ میلیون تومانی» این مرکز که پیش‌تر شهرداری منطقه ۱۲ هزینه آن را می‌پرداخت، آغاز شد.

از سال ۹۸ بنا بر تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری منطقه ۱۲، ساختمانی در منطقه شوش در اختیار این موسسه قرار گرفته که با پایان مهلت تفاهم‌نامه در مرداد ۱۴۰۰، شهرداری خواهان پایان فعالیت این مرکز است.

متواری کردن زنان بی‌خانمان مبتلا به اعتیاد از این سرپناه توسط شهرداری و بازگشت آنها به خیابان‌ها، در حالی است که روز یک‌شنبه سخنگوی شورای شهر تهران با هشدار نسبت به شکل‌گیری «پاتوق‌های موزاییکی» معتادان متجاهر در «نقاط بی‌دفاع پایتخت» تعداد این افراد در تهران را «بیش از ۲۰ هزار نفر» برآورد کرده و همکاری نهادهای مختلف را برای جمع‌آوری آنها خواستار شده بود.

جمع‌آوری «تمامی معتادان متجاهر» قولی است که علیرضا زاکانی شهردار تهران ۲۰ مهر ۱۴۰۰ در جلسه‌ای با مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی داده است.

همچنین امین توکلی‌زاده، معاون اجتماعی شهرداری تهران پیش از این گفته که قرار است سپاه پاسداران در حوزه اجتماعی شهرداری پایتخت نقش‌آفرینی کند و «سپاه، قرارگاه خاتم و گروه‌های جهادی» در محله‌های تهران مستقر شوند تا «کفالت اجتماعی» را به عهده بگیرند.

مرداد ۰۳، ۱۴۰۱

لیست کتابهای جدید منتشر شده در کتابخانه اینترنتی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران – جولای ۲۰۲۲

۱. آرزوهای بر باد رفته
نویسنده: انوره دوبالزاک با رمان آرزوهای بر باد رفته که در اوج کمال نویسندگی خود نگاشته است، نوع جدیدی از رمان را می آفریند که برای تمامی تحول سده نوزدهم اهمیتی اساسی می یابد: نوع رمان پندارزدایی و نوع رمانی که در آن نشان داده می شود که اندیشه های نادرست اشخاص درباره جهان ــ اندیشه هایی که به طور ضروری شکل گرفته اند ــ چگونه در برخورد با نیروی ویرانگر زندگی سرمایه داری، الزاما درهم می شکنند. البته زدودن پندارها در رمان مدرن، برای نخستین بار با بالزاک پدیدار نگشته است.این رمان حماسهٔ تراژیک-کمیک سلطهٔ سرمایه بر ذهن و آفریده‌های معنوی بشر است. تبدیل ادبیات به کالا، درونمایهٔ این رمان است و تحقق بسیار گستردهٔ این روند، تراژدی عام نسل پس از ناپلئون را درون چارچوبی اجتماعی جای می‌دهد. بالزاک این فرایند تبدیل ادبیات به کالا را با تمامی ابعاد و جوانبش ترسیم می‌کند: از تولید کاغذ گرفته تا باورها، اندیشه‌ها و احساسات نویسندگان، همه و همه به کالا تبدیل می‌شوند و بالزاک نیز به ذکر کلی پیامدهای فکری و نظری این سلطهٔ سرمایه‌داری بسنده نمی‌کند بلکه در تمامی عرصه‌ها فرایند واقعی سرمایه‌داری‌شدن را در تمام مراحل و با همهٔ خصوصیات و تعین‌هایش آشکار می‌سازد.

۲. بازماندهٔ روز
سومین کتاب نوشتهٔ کازو ایشی گورو نویسندهٔ ژاپنی است که در سال ۱۹۸۹ موفق شد جایزه بوکر را از آن نویسنده‌اش کند. همانند دو رمان پیشین ایشی‌گورو، بازمانده روز هم از زبان اول شخص روایت می‌شود. همانند دو رمان پیشین ایشی‌گورو، بازمانده روز هم از زبان اول شخص روایت می‌شود. آقای استیونز، راوی داستان، سرپیش‌خدمت خانه‌ای اشرافی در انگلستان است که خاطرات زندگی گذشته‌اش را در خلال اتفاقاتی که هم‌اکنون روی می‌دهد بازگو می‌کند. قسمت عمده داستان به رابطه حرفه‌ای و مهم‌تر از آن عاطفی استیونز با یکی از همکاران قدیمش، خانم کنتن سرخدمت‌کار خانه می‌پردازد. بازمانده روز داستان آقای استیونز سرپیش‌خدمتی انگلیسی است که زندگی خود را وقف خدمت وفادارانه به لرد دارلینگتون کرده‌است. داستان با رسیدن نامه‌ای از یک همکار قدیمی شروع می‌شود. در این نامه خانم کنتن از زندگی زناشویی خود می‌گوید که استیونز آن را حمل بر نارضایتی او از ازدواجش می‌کند. همزمان با رسیدن نامه موقعیتی برای استیونز پیش می‌آید که بتواند به بهانه تحقیق دربارهٔ استخدام مجدد خانم کنتن، دوباره برگردد سراغ رابطه‌ای که زمانی آن را بسیار دوست می‌داشته‌است. ارباب جدید خانه، آمریکایی ثروتمندی به نام فارادی او را تشویق می‌کند که ماشین را بردارد و برود به مرخصی‌ای که بی‌شک استحقاقش را دارد. این سفر فرصتی می‌شود برای استیونز که وفاداری تزلزل‌ناپذیرش به لرد دالینگتون، معنای و مفهوم «تشخص» و حتی رابطه خودش با پدرش را مورد بازاندیشی قرار دهد. دست آخر، استیونز مجبور می‌شود که به مفهوم واقعی رابطه‌اش با خانم کنتن بیندیشد. هر چه کتاب پیش می‌رود نشانه‌های عشق خانم کنتن به آقای استیونز، و تمایل متقابل او، آشکار می‌شود.

۳. بابا گوریو
به فرانسوی: Le Père Goriot) رمانی اثر انوره دو بالزاک نویسنده رئالیست فرانسوی است که در سال ۱۸۳۴ در مدت چهل روز نوشته شد و نخستین بار در مجله پاریس منتشر شد و در سال ۱۸۳۵ به صورت کتاب منتشر شد. بابا گوریو داستان تلاقی سرنوشت انسان‌های گوناگون است که در قالب شخصیت‌های مثبت و منفی عناصر سازنده داستان را تشکیل می‌دهند. بالزاک در این کتاب روایت ماجرایی را پیش می‌برد که حول زندگی جوان شهرستانی ساده‌دلی (اوژن دو راستینیاک) است که به پاریس آمده و در پانسیونی (پانسیون ووکه) که محل اقامت افراد گوناگون و غریبی است اقامت می‌کند. داستان در پاریس بورژوایی قرن نوزدهم رخ می‌دهد. روایت بالزاک در تشریح فضای ویژه این پانسیون و شخصیت پردازی افراد مؤثر داستان خواننده را به میان ماجراها می‌برد. کلود فارو عضو فرهنگستان فرانسه می‌گوید که این داستان را صد بار خوانده و در دفعه صدم همان هیجان مطالعه اول به او دست داده‌است. داستان بابا گوریو نه فقط بزرگ ترینِ رمان‌های دنیاست بلکه به عقیده کلود فارو شاهکار شاهکارهای ادبی جهان و به عقیده فیلیپ برتو شاهکار نبوغ انسانی است.

۴. راز حباب ها
نوشته آگاتا کریستی ترجمه بهرام افراسیابی ، این کتاب معمایی را آگاتا کریستی بدون حضور پوآرو نوشته است و شما تا انتها همراه آن خواهید بود و از حل معما لذت خواهید برد. جیمی ماک گراث پیشنهاد کار ماجراجویانه و پردرآمدی را به آنتونی کید می‌دهد که این کار با روحیه آنتونی که به قول خودش عاشق دردسر است جور در می‌آید، کنت استیل پیچ که زمانی در رأس امور هرزوسلاواکی بوده در یک شب مورد حمله افراد ناشناس قرار می‌گیرد و جیمی به کمک او می‌آید و به پاس این کمک کنت استیل پیچ قبل از مرگش خاطراتش را به او واگذار می‌کند تا به ناشری بفروشد و مبلغ هزار لیره پول را برای خود بگیرد ولی جیمی به دنبال معدن طلا است. او این مورد را به همراه نامه‌های یک خانم که بدور از چشم شوهرش برای معشوقه‌اش می‌نوشته بدست می‌آورد و می‌خواهد که آن را به صاحبش برگرداند تا او را از شر اخاذی راحت کند و نامه‌ها را به او بسپارد.

۵. کودکی یک رئیس
نوشته‌ی ژان پل سارتر، اولین‌بار در سال ۱۹۳۹ انتشار یافت. این کتاب روایت‌گر چگونگی شکل‌گیری جهان بینی در افراد است. شخصیت اصلی این داستان، پسری به نام لوسین فلوریه، فرزند مرد کارخانه‌دار و ثروتمندی‌ است که به دنبال هویت و معنای زندگی‌اش می‌رود تا بفهمد چه اشکالاتی در وجودش دارد و مشکلش چیست. او پس از مدتی با یک شاعر، ارتباط نزدیک و کوتاه مدت برقرار می‌کند و سرانجام، در یک سازمان فاشیستی جوانان، عضو می‌شود و به همراه دیگر اعضای سازمان، یک مرد یهودی را می‌کشند که در حال خواندن روزنامه است. داستانی بسیار تأثیرگذار و خواندنی است که مانند سایر آثار سارتر، ذهن مخاطب را تا مدت ها درگیر خود می سازد. داستانی که پیش رویمان گذاشته‌ایم، با رمان‌ها و داستان‌های دیگری چون «تهوع» یا «سن عقل» از جهاتی مشابه و همچنین متفاوت است. موارد تشابه که ناشی از رویکرد اگزیستانسیالیستی سارتر در داستان‌نویسی هستند، در خلال سطور مطلب پیش رو مطرح می‌شوند اما از حیث تفاوت باید به این نکته اشاره کنیم که «کودکی یک رئیس» درباره یک پسربچه و در نهایت یک پسر جوان است که بناست در آینده اتفاقاتی برایش رخ دهد و رئیسی بورژوا شود.

۶. سی شارپ در متن باز
با این کتاب اصول برنامه نویسی کاربردی در سریع ترین بستر اجرای برنامه های کامپیوتری را در کمترین زمان ممکن یاد خواهید گرفت. سی شارپ استاندارد ترین زبان برنامه نویسی دنیا است که توسط شرکت مایکروسافت ارائه و پشتیبانی می شود و قادر است که طیف وسیعی از برنامه ها را در بستر کامپیوتر، موبایل یا پرکاربردترین حوزه ی کاری یعنی وب پوشش دهد.با سی شارپ که استانداردترین زبان برنامه نویسی و دارای امکانات شی گرایی یعنی جدیدترین قابلیت انتزاعی و نزدیک به زبان انسان است علاوه بر اینکه مطابق به متد دانشگاهی و علوم روز دنیا کدنویسی می کنید، امکان ویرایش و فهم کدهای دیگران را نیز به خوبی کسب خواهید کرد.

۷. امپراتوری های اصول عقاید
نوشته «استوارت سیم» ترجمه: بهمنیار،کوشش این کتاب این است که باورهای بدون چون و چرا بر فرهنگ جهانی چیره شده و کارآمدترین راه برای رویارویی با آن بکارگیری شک گرایی، روشن اندیشی و پیوسته پرسیدن و با دودلی کاویدن می باشد. تا هنگامی که در این راه پیش نرویم زندگی دموکراتیک ما از سوی خشک مغزان پخش کننده باورهای جزمی و بدون چون و چرا تهدید می شوند. در نظم کنونی جهان، ما در برابر گونه ای آرایش نظامی هستیم که میتوان آنرا امپراتوری های باور یا اعتقادات نامید. این امپراتوری ها، سازمان ها و گروهای چیره و سلطه گر با رهبرانی نیرومند و تمرین فرمانروایی بر مردم عادی، با نیرو و زمان فراوان و گسترده ای سرمایه گذاری نموده تا بتوانند فرمان دهند که انسان ها چگونه باید اندیشیده، مصرف کرده و رفتار کنند.

۸. سلسله تیموری یا گورکانی
انجمن ادبی دبیرستان پهلوی همدان که در سال ۱۳۱۴ تاسیس شده بود مرامش این بود که درباره اوضاع تاریخی ایران باستان از دوره هخامنشیان تا حکمرانی ساسانیان و آغاز حمله اعراب به ایران یک سلسله رمانهای جالب تهیه کند برای این منظور از آقای شکرائی رئیس معارف همدان تقاضا شد یک رساله در باب یکی از سلسله‌های سلاطین ایران به رشته تحریر درآورد و اولین رساله راجع‌به سلسله تیموری بود که در سال ۱۳۱۶ توسط انتشارات انجمن ادبی دبیرستان پهلوی همدان منتشر شد.

۹. معمای ادیان
نوشته «دکتر شجاع الدین شفا» از قرن ها پیش، در مبارزه طولانی و بی امان بین سیاهی و روشنایی در کشور ما، جبهه سیاهی ها تمام نیروهای زور و زر و اختناق را در اختیار داشته، همانگونه که امروز هم دارد، و در جبهه روشنایی ایرانیانی آزاده و وطن پرست بوده و همواره هستند که با دست حالی ولی با توشه ای از میهن پرستی، آزادگی و نوبینی، برپاخاسته اند. سرکردگی این نبرد بی امان را در یک جبهه «جهل، حماقت و واپسگرایی» به عهده دارد و در جبهه دیگر «فرشته نگهبان فرهنگ ایران». در این مبارزه مرگ و زندگی ایرانیان شکست هایی چند را در رویارویی خود با عمامه داران دیروز و امروز کشورشان تحمل کرده اند ولی هرگز نبرد نهایی سرنوشت ساز را نباخته اند و تردیدی نیست که اینبار هم همبستگی ایرانیان با فرهنگ پر افتخارشان پیروزی نهایی را از آن آنان خواهد کرد.

۱۰. سکه‌سازان
نویسنده: آندره ژید، ترجمه حسن هنرمندی، اسم کتاب به فرانسوی:( Les Faux-monnayeurs) نام یک کتاب ادبی است که توسط نویسندهٔ اهل فرانسه نوشته شده‌است. در سال ۱۳۳۵، این رمان را به فارسی ترجمه کرد. این کتاب به زندگی سه پسر به نام های برنار، اولویه و ونسان از یک خانواده می پردازد که هرکدام دچار مشکلاتی در مورد خود شده اند. نور مهتاب اتاق را بزرگتر نشان می داد، روی هم رفته برنار کمی با این اتاق اشنا بود. اولیویه هرگز در طول روز نمی توانست در این اتاق بماند. چند بار که به ندرت از برنار پذیرائی کرده بود در آپارتمان فوقانی بود. در این لحظه مهتاب به پایه تختی رسید که ژرژ در آن خوابیده بود، او تقریبا آنچه را که برادرش تعریف کرده بود شنیده بود و حالا خوابش را می دید. بالا روی تختخواب ژرژ کتابخانه کوچکی دارای دو قفسه دیده می شد که کتب درسی در آنست. روی میز نزدیک تخت خواب اولیویه، برنار کتابی به قطع بزرگ دید دستش را دراز کرد آن را برداشت تا عنوانش را ببیند: توک ویل. اما همین که خواست آن را روی میز بگذارد کتاب افتاد و صدایش اولیویه را بیدار کرد…

۱۱.زندگینامه الکس فرگوسن
نویسنده: سِر الکس فرگوسن مترجم: تیم ترجمه سایت طرفداری، شامل تجربیات ارزشمند، پیروزی‌های چشمگیر، شکست‌ها و نقاط برجسته زندگی مربی افسانه‌ای باشگاه منچستر یونایتد است. طی سالیان طولانی و یک عمر زندگی ورزشی، سر الکس فرگوسن به مجموعه تجارب ارزشمندی رسید که وی را از تمام مربیان عصر حاضر فوتبال منحصر می‌کند. این کتاب حاصل دست نوشته‌های سر الکس فرگوسن مربی باشگاه منچستر یونایتد بوده که طی چهار سال تحریر شده است. الکس فرگوسن بیش از هر شخصیت فوتبالی در انگلستان مورد تحسین قرار گرفته و در کنار ابعاد ورزشی به عنوان یک رهبر ورزشی برای یک تیم مورد احترام بوده است. در طول یک ربع قرن همراهی با منچستر یونایتد، با وجود فراز و فرودهای بسیار در باشگاه منچستر یونایتد، کمتر زمانی سطح کیفی بازی‌های منچستر یونایتد تحت الشعاع قرار گرفت و این‌ها همه مهر تاییدی بر کارایی فرگوسن در دنیای فوتبال بود.

۱۲. سبزپوشان به چه می‌اندیشند
نویسنده: دکتر رضا برملو ، امواج مبارزهٔ مردم ستمدیده ایران علیه دیکتاتوری رژیم اسلامی ، بی‌ وقفه بر پیکرهٔ در حال نابودی رژیم می‌‌کوبد .باشد که این تحلیل در خدمت این مبارزه برای آزادی و دموکراسی قرار گیرد و بر توان مردم برای آزادی و رهایی از دست رژیم اسلامی بیفزاید .

مشاوره رایگان، کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

یکی از خدماتی که در کانون دفاع از حقوق بشر در ایران ارایه می شود، مشاوره رایگان است که می توانید در زمینه های مختلف از تجارب افراد مجرب بهرمند گردید و در این کلیپ با انواع خدمات مشاوره ای و نحوه گرفتن وقت بصورت آنلاین، آشنا می شوید.

حجاب اجباری برای مردگان؛ سنگ قبر متوفیان بی‌حجاب جمع شد

دویچه وله فارسی

Iran | Vandalismus an Grabsteinen von Frauen

مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا با اعلام جمع آوری ۹۸ سنگ قبر واجد تصاویر بی‌حجاب زنان، فروشندگان و نصب‌کنندگان این سنگ‌ها را به برخورد تهدید کرده است. سعید غضنفری هم‌زمان اذعان کرده که رفتار قهری با خانواده‌ها مقدور نیست.

سعید غضنفری، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا بر لزوم جلوگیری از نصب سنگ‌ مزار واجد تصویر بی‌حجاب متوفیان زن تاکید کرده و گفته است: «حک شدن تصاویر بانوان مکشوفه در شان آرامستان مومنان نیست و بسیاری از شکل غیراسلامی قبور مکدر هستند.»

خبرگزاری فارس به نقل از غضنفری نوشت: «پروتکل‌ها در هنگام دفن متوفی به خانواده‌ها ارائه و از آنها امضا گرفته می‌شود. با این وجود برخی ممکن است نسبت به چنین سنگ قبرهایی اقدام کنند.»

او سنگ‌فروشانی را که از مقررات تخطی کنند، به برخورد تهدید کرده و گفته است: «در صورتی که سنگ فروش یا نصاب در این زمینه مشارکت کند، با آن مجموعه به طور کامل قطع ارتباط کرده و دیگر اجازه فعالیت به آنها را نخواهیم داد.»

مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا هم‌زمان اذعان کرده که نمی‌توان در این عرصه با خانواده‌ها برخورد قهری کرد و افزوده که باید با بستگان متوفیان در تعامل بود.

غضنفری ادعا کرده که در ماه‌های اخیر و با هماهنگی و رضایت خانواده‌ها، ۹۸ سنگ قبر واجد تصاویر بی‌حجاب اصلاح شده‌اند.

او پیش‌تر گفته بود که یک اکیپ چهار نفره انتظامات سنگ قبر برای جلوگیری از نصب سنگ‌های با “تصاویر مکشوفه و غیرمتعارف” در بهشت‌زهرا به کار گرفته شده‌اند.

خبرگزاری فارس که به محافل امنیتی و نظامی نزدیک است، پیش‌تر از کمپین “مخاطبان فارس” برای مواجهه با حکاکی سنگ‌‌های “مکشوفه” زنان متوفی حمایت کرده بود.

مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا گفته تصاویر نصب شده، همگی متعلق به قبل از تصدی او در این مقام هستند و در دوره او جلوی این روند گرفته شده است.

حساسیت‌ها نسبت به سنگ قبر زنان صرفا به حجاب محدود نیست بلکه مقاومت در برابر تصویر آنها در هر شکل را نشان می‌دهد. یک سال و نیم قبل در شهر رویان (علمده) مازندران، خانواده‌های درگذشتگان با سنگ‌های مخدوش شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عزیزان خود در گورستان روبرو شدند. اقدامی خودسرانه که به دستور هیات امنای آرامستان و با پاشیدن رنگ روی قبور منقش به تصویر زنان صورت گرفته بود.

آن زمان رسانه‌های داخلی نوشتند تصاویر “متعلق به بانوان مسنی بوده است که حجاب اسلامی کاملی داشتند”. این رفتار نگرانی و اعتراض جدی خانواده‌های متوفیان و واکنش کاربران شبکه‌های مجازی را در پی داشت.

این اقدام جدید سازمان بهشت زهرا هم‌زمان شده با موج جدیدی از دستگیری مخالفان حجاب اجباری و صدور دستورالعمل‌های جدید برای رعایت حجاب در ادارات و اماکن دولتی. از جمله اینکه گفته شده برخی بانک‌ها از ارائه خدمات به زنان بدحجاب منع شده‌اند.

فعالیت گشت ارشاد متوقف می شود؟

صدای مردم

 

مخالفت و مبارزه مردم بویژه زنان با طرح عفاف و حجاب و گشت ارشاد بسیار گسترده است. نهادهای حکومتی با توجه به این واقیعت با مانورهایی هدفمند می کوشند تا از سطح مطالبات مردمی کاسته و نارضایتی ها را کنترل کنند.

برخورد گشت ارشاد امنیتی شده است!

توسعه ایرانی : این روزها با شدت گرفتن برخوردهای سیستماتیک با نحوه پوشش بانوان، بسیاری به شیوه این عملکرد گشت ارشاد معترضند. حتی دیروز دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان نتیجه مشاوره با بیش از ۲ هزار نفر از دستگیر‌شدگان توسط گشت ارشاد را نشان از ناکامی این شیوه اعلام کرد. احمد عبدالهی‌نژاد در توئیترش نوشت: عملکرد گشت ارشاد به شیوه کنونی و نحوه برخورد دستگاه قضایی، هیچ اثر مثبتی نداشته است این نکته را پس از بررسی نتیجه مشاوره با بیش از ۲هزار نفر از دستگیرشدگان عرض می‌کنم‌… همچنین عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها گفت: برخورد گشت ارشاد تبدیل به موضوع امنیتی شده است. التهابی که در جامعه ایجاد می‌شود دوقطبی که شکل گرفته است.”…

روزنامه دنیای اقتصاد نیز در این زمینه می نویسد: ” برخورد با بدحجابی در کشور طی هفته‌های گذشته به یکی از مهم‌ترین دستورهای کاری دولت سیزدهم تبدیل شده است.آنچه طی روزهای گذشته منجر به صف‌بندی مخالفان و موافقان برخورد با بدحجابی در کشور شده است، نوع برخورد برخی ماموران گشت‌های ارشاد با زنان در شهرهای مختلف و از سوی دیگر سبک برخورد شهروندانی که خود را موظف به امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر می‌دانند با شهروندانی است که آنها را بدحجاب یا شل‌حجاب تلقی می‌کنند. برخوردهایی که با دوربین‌های تلفن‌های هوشمند شهروندان ثبت و ضبط می‌شود و از دید عموم خوشایند به نظر نمی‌رسد.از همین‌رو طی روزهای گذشته پویشی در فضای مجازی شکل گرفته که بسیاری از زنان محجبه در آن با هشتگ‌هایی با تاکید بر محجبه بودن خود در عین حال مخالفت خود را با نوع عملکرد گشت ارشاد اعلام کرده‌اند. البته این تنها جنبش شکل گرفته از سوی زنان در این راستا نیست. پویش دیگری نیز در مخالفت با آنچه حجاب اجباری می‌خوانند نیز شکل گرفته است. هر دوی این جنبش‌ها هم البته با واکنش‌های بسیاری از جمله در میان مقامات و چهره‌های سیاسی و رسانه‌های هر دو طیف مواجه شده است…در چند روز گذشته پویشی در فضای مجازی تحت عنوان «من محجبه‌ام و با گشت ارشاد مخالفم» به راه افتاده است که توانسته جمعیتی را با خود همراه کند. .. همان‌طور که کمی پس از این پویش، پویش‌های دیگری ایجاد شد تا از هیجان و موج ایجاد شده باب‌های دیگری را نیز باز کند. مانند پویش «من محجبه‌ام و با حجاب اجباری مخالفم» که بعد از آن ایجاد شد و این زنجیر ادامه خواهد داشت…به نوشته خبرگزاری فارس[ وابسته به سپاه پاسداران ]، پویش من محجبه‌ام و با گشت ارشاد مخالفم به خصوص در جمله اول خود با تاکید روی «من محجبه‌ام» شاید در نگاه اول پیام دوستی و همدلی قشر محجبه باشد، اما در نگاه کلی شبیه امان‌نامه‌ای برای محجبه‌ها عمل می‌کند که دنبال مقبولیت می‌گردند چون باورشان شده که عادی نیستند.

انتقال جمعی زندانیان سیاسی تهران بزرگ به اوین و وضعیت نامساعد زنان منتقل شده از قرچک ورامین

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام

انتقال جمعی زندانیان سیاسی تهران بزرگ به اوین و وضعیت نامساعد زنان منتقل شده از قرچک ورامین

زندانیان سیاسی تهران بزرگ در یک انتقال جمعی و ناگهانی به زندان اوین منتقل شدند. از سوی دیگر وضعیت زنان زندانی سیاسی که پیشتر از قرچک ورامین به اوین منتقل شدند، بسیار نامساعد است.
کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، یکشنبه ۲ مردادماه ۱۴۰۱،‌ در یک انتقال جمعی زندانیان سیاسی تهران بزرگ به زندان اوین منتقل شدند.

یک منبع مطلع به کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام گفت: «زندانیان به بند ۶ اوین یعنی ۳۵۰ سابق منتقل شده اند. زندانیان سیاسی منتقل شده امکان استفاده از تلفن ندارند».

این منبع از انتقال فرهاد سلمانپورظهیر، رضا مظاهری، پویا قبادی و جمعی دیگر از زندانیان سیاسی نام برد اما اسامی تمامی زندانیان و تعداد دقیق آن در دست پیگیری است. گفته میشود شمار زندانیان سیاسی منتقل شده بیش از ۴۰ نفر است.

از سوی دیگر این منبع گزارش کرد وضعیت زنان زندانی سیاسی که روز چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱ بصورت جمعی از زندان قرچک ورامین به زندان اوین منتقل شدند اسفناک و غیرقابل تحمل است.

این زندانیان که تعداد آنها ۱۴ نفر می‌باشد، اینک در زندان اوین در شرایط بسیار سخت‌تری نسبت به زندان قرچک قرار گرفته‌اند.

محلی که در زندان اوین به زندانیان سیاسی اختصاص یافته، یک اتاق بدون هیچگونه امکانات اولیه زیستی است. در این اتاق از موکت، یخچال، جارو و تلویزیون خبری نیست. زندانیان مجبور شده‌اند وسایل خود را روی تخت‌هایشان بگذارند.

دستشویی و سرویس بهداشتی بسیار کثیف و آلوده و شیرهای آنها شکسته و خراب است.

در این اتاق قبلا زندانیان داعشی و القاعده را نگهداری می‌کردند.

زمان تماس تلفنی این زندانیان با خانواده‌هایشان نیز بسیار محدود و حداکثر ۱۰ دقیقه و ۵ روز در هفته است. روزهای پنجشنبه و جمعه هم اجازه تلفن زدن ندارند.

گزارشی از بازداشت الهام فرشاد در تهران

خبرگزاری هرانا

الهام فرشاد، شهروندی که اخیرا ویدیویی از درگیری لفظی وی با یک روحانی در شبکه‌ های اجتماعی منتشر شده بود، پس از گذشت ۱۰ روز از زمان دستگیری با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایران اینترنشنال، الهام فرشاد، شهروند تهرانی که ۲۲ تیرماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شده بود آزاد شد.

بنابر این گزارش، آزادی موقت این شهروند مورخ ۱ مردادماه پس از گذشت حدود ۱۰ روز از زمان بازداشت و با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیونی صورت گرفته است.

پیش از این ویدیویی از دخالت یک روحانی در خصوص نحوه پوشش خانم فرشاد به بهانه “امر به معروف” و در پی آن درگیری لفظی این شهروند با “آمر به معروف” در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که واکنش بسیاری از کاربران فضای مجازی را به دنبال داشت.

خانم فرشاد که ۲۸ سال سن دارد، مدت بازداشت خود را در بند ۲۰۹ زندان اوین سپری کرد. در طول مدت بازداشت او تنها دوبار اجازه تماس کوتاه با خانواده خود را یافت.

تا لحظه تنظیم این گزارش، از اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است.

نگهداری نوزاد هفت‌ماهه در اوین؛ بیش از ۴۵۰ روز بلاتکلیفی والدین

 نسیمه اسلام زهی و ارسلان شیخی، متهمان امنیتی سنی‌ مذهب، بیش از ۱۵ ماه است که بازداشت شدند و در بلاتکلیفی بسر میبرند. خانم اسلام زهی به همرا...