جستجوی این وبلاگ

خرداد ۱۰، ۱۴۰۱

تداوم بازداشت آنیشا اسداللهی، فعال کارگری

خبرگزاری هرانا

آنیشا اسداللهی، فعال کارگری بازداشتی امروز شنبه ۷ خردادماه طی یک تماس تلفنی با خانواده‌اش از آخرین وضعیت خود خبر داد. خانم اسداللهی پیشتر در تاریخ ۱۹ اردیبهشت‌ماه توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت به مکان نامعلومی منتقل شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۷ خردادماه ۱۴۰۱، آنیشا اسداللهی، فعال کارگری، علیرغم گذشت حدود ۲۰ روز از زمان دستگیری کماکان در بازداشت به سر می برد.

علی اسداللهی برادر این فعال کارگری، طی یادداشتی در صفحه شخصی خود از برقراری تماس تلفنی وی با خانواده اش خبر داد و نوشت: “آنیشا بعد از سه هفته تماس گرفت و سه دقیقه با مادرم صحبت کرد”. به گفته آقای اسداللهی، خواهرش از دلیل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه خود ابراز بی اطلاعی کرده است.
آنیشا اسداللهی و کیوان مهتدی، فعالین کارگری در تاریخ ۱۹ اردیبهشت‌ماه توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت به مکان نامعلومی منتقل شدند. پیشتر امیر رئیسان، وکیل مدافع آنها در خصوص آخرین وضعیتشان اظهار بی اطلاعی کرده و گفته بود اجازه دسترسی به جزئیات پرونده موکلانش را ندارد. به گفته آقای رئیسیان مرجع رسیدگی یعنی شعبه دوم بازپرسی دادسرای امنیت تنها به ذکر اینکه اتهام امنیتی است کفایت کرده‌ است.

آنیشا اسداللهی پیش از این نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت داشته است. خانم اسداللهی، در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۹۸ همزمان با روز جهانی کارگر، در تجمعی که به همین مناسبت برگزار شده بود به همراه تعداد زیادی از فعالان این حوزه بازداشت و به زندان منتقل شد. وی نهایتا توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، از بابت اتهام اخلال در نظم عمومی به یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده و مدت ۶ ماه از دوران محکومیت وی نیز به حالت تعلیق درآمد. او در تاریخ ۱۴ دی ماه ۹۸ پس از احضار به شعبه اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و در تاریخ ۱ بهمن ماه همان سال از زندان اوین آزاد شد.

گفتنی است که آنیشا اسداللهی فارغ التحصیل رشته مهندسی برق در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بوده و پیش از بازداشت به عنوان مدرس زبان انگلیسی در آموزشگاه‌های خصوصی به کار مشغول بود.

تداوم بازداشت شلیر احمدی در زندان مرکزی ارومیه

شبکه حقوق بشر کردستان

 

یک شهروند زن به نام “شلیر احمدی” فرزند مصطفی اهل روستای “قزلقوپی” از توابع مهاباد در زندان مرکزی ارومیه همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

به گفته یک منبع مطلع، دادگاه برای آزادی موقت این شهروند درخواست وثیقه سنگین کرده و تاکنون خانواده وی موفق به تأمین آن نشده‌اند.

فروردین‌ماه سال جاری، خانم احمدی از یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در ارومیه به بند زنان زندان مرکزی این شهر منتقل شده بود.

این شهروند روز چهارشنبه بیست و پنجم اسفندماه سال گذشته بدون ارائه حکم قضایی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و جهت بازجویی به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در ارومیه منتقل شده بود.

خانم احمدی طی مدت بازداشت از “دسترسی به وکیل” و “ملاقات با خانواده” محروم بوده است.

شلیر احمدی متأهل و دارای دو فرزند است.

تاکنون از دلیل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاع دقیقی به دست نیامده است.

خودکشی یک پزشک زن در ارومیه

شبکه حقوق بشر کردستان

 

امروز جمعه ششم خردادماه، یک پزشک زن به نام “دکتر نگین ابراهیم‌زاده” فرزند منصور اهل روستای “گنبد” از توابع منطقه صومای ارومیه پس از اقدام به خودکشی جان خود را از دست داد.

به گفته یک منبع مطلع، این پزشک هفت روز پیش با خوردن سم اقدام به خودکشی کرده بود و امروز جمعه ششم خردادماه در یکی از بیمارستان‌های ارومیه جان خود را از دست داد.

گفته می‌شود، این پزشک به دلیل “اختلافات خانوادگی” به زندگی خود پایان داده است.

دکتر نگین ابراهیم‌زاده پزشک خانواده بوده است.

ارومیه؛ یک زن جوان با اقدام به خودکشی به زندگی خود پایان داد

شبکه حقوق بشر کردستان

 

روز چهارشنبه چهارم خردادماه، یک شهروند زن به نام “آزاده ابراهیمی” فرزند عسگر اهل ارومیه به دلایل نامعلومی به زندگی خود پایان داد.

جنازه این شهروند پس از اقدام به خودکشی در آرامستان “میرآباد طرزیلو” ارومیه به خاک سپرده شده است.

آزاده ابراهیمی متأهل و دارای دو فرزند است.

همچنین روز دوشنبه دوم خردادماه، یک جوان ٢١ ساله به نام “فردین قزلباش” فرزند رحیم اهل روستای “ماکوکندی” از توابع ارومیه به دلایل نامعلومی از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده بود و جان خود را از دست داد.

خرداد ۰۶، ۱۴۰۱

مصوبات مجلس، نیمچه ابزار قانونی زنان را هم از آن‌ها می‌گیرد

صدای مردم

به جای مهریه شروط ضمن عقد را برای زنان قانونی کنید
شیما قوشه: چرا مجلسی که سال‌هاست در تلاش برای کاهش و مماشات درحوزه مهریه به نفع مردان است به جای این تلاش، حقوقی که در شروط ضمن عقد مطرح است را در نص صریح قانون نمی‌آورد و این شروط را تبدیل به حقوق قانونی همه زنان نمی‌کنند نه اینکه اختیار این شروط به دست مردانی باشد که گاه به دلیل ناآگاهی یا داشتن افکار سنتی ممکن است برای زنان مانع‌تراشی کنند.

به جای مهریه شروط ضمن عقد را برای زنان قانونی کنید

کمیسیون قضایی مجلس به دنبال تصویب طرحی تحت عنوان اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی است که در صورت تصویب و اجرا می‌تواند حقوق مالی زن در مهریه را با، اما و اگر‌های بیشتری مواجه کند. رویداد ۲۴ برخی ابعاد این طرح را مورد بررسی قرار داده است.

شادی مکی: این روز‌ها کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در تلاش برای تصویب طرحی با عنوان «اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی» است طرحی که در انتظار ورود به صحن علنی مجلس است تا به زعم اعضای کمیسیون قضایی به برقراری موازنه حقوقی میان زنان و مردان بینجامد. به عنوان مثال بر اساس این طرح یکی از اصلاحات انجام شده در کمیسیون حقوقی و قضایی، موضوع «پذیرش اعسار زوج» پیش از اعزام به زندان بوده است.

به گفته محمدتقی نقدعلی یکی از اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی، «پیش از دستورالعمل اخیر رییس قوه در این زمینه، زوج پس از بازداشت و در زندان باید اعسار خود را ثابت می‌کرد، اما بر اساس مصوبه جدید ما اعلام کردیم که اگر زوج درخواست اعسار داد، مادامی که ملائتش (قدرت پرداخت دین) ثابت نشود، به زندان نمی‌رود.»

فاطمه قاسم‌پور رئیس فراکسیون زنان مجلس گفته «در گذشته از زمانی که مرد دادخواست اعسار خود را می‌داد تا زمان مقرر در قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی که این دادخواست بررسی شود، مطابق شرایطی حبس می‌شد. این حبس گاه بلاوجه بود و مردانی که واقعا معسر بودند را هر چند برای مدت کوتاهی درگیر می‌کرد. مطابق این طرح، با ارائه دادخواست اعسار توسط مرد در مهلت مقرر در ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، مرد حبس نمی‌شود.

حالا سوال آن است که اگر فردی به هر دلیل توان پرداخت دیون و تعهدات مالی خود (به جز مهریه) را در برابر داین یا همان طلبکار نداشته باشد باز هم دادگاه صرف اعلام اعسار از حبس وی خودداری خواهد کرد؟ یا در صورت ارائه چک و خالی بودن حساب در زمان مقرر قوانین چه مجازاتی را برای صادر کننده چک در نظر می‌گیرد؟ و در نهایت آنکه چرا دین مالی مرد نسبت به زن باید از دایره این حقوق خارج و به نحوی احقاق آن با کمرنگ‌ترین نوع حمایت‌های قانونی مواجه باشد؟

اما در این بین نکته دیگری نیز حائز اهمیت است اگر همه این اغماض‌ها برای نجات مردان از معضلی به نام مهریه است چرا مجلس به جای کمرنگ کردن این حق مالی به صورت کلی آن را ساقط نکرده و به جای آن حقوق برابر زنان و مردان را تصویب نمی‌کند تا زنان به جای استفاده از مهریه به عنوان اهرم فشاری برای احقاق حقوق خود از حقوق برابر قانونی برخوردار باشند. پاسخ به این سوال البته می‌تواند پاسخی ساده داشته باشد مردان مجلس و زنان مردسالار آن به دنبال کمرنگ کردن قدرت مهریه در برابر مردان هستند تا زنان از رهگذر آن نتوانند مردان را وادار به احقاق حقوق خود کنند.

مهریه تبعیض علیه زنان را رفع نمی‌کند

شیما قوشه وکیل دادگستری به رویداد۲۴ می‌گوید: حتی وجود مهریه نیز هیچ کمکی به حقوق زنان و رفع تبعیض علیه آنان نمی‌کند و موازنه‌ای نیز ایجاد نمی‌کرد، به ویژه در سال‌های اخیر با توجه به مماشات زیادی که طی دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌های مختلف با مردان دراین خصوص شد کارکرد این حق از گذشته نیز کمرنگ‌تر شد.

او می‌گوید: در راستای تسهیل شرایط مهریه برای مردان گفته شد که برای اجرای ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی تنها تا ۱۱۰ سکه امکان‌پذیراست و بعد‌ها این تعداد را به عدد ۵ رساندند که خوشبختانه فعلا خبری از آن نیست. در بحث اعسار نیز ادعای اعسار همه مردان فارغ از شرایط مالی آن‌ها پذیرفته می‌شود. در حوزه اقساط هم به شدت با مردان راه می‌آمدند و ما از سالی یک سکه تا هر ۸ ماه یک سکه قسط‌بندی را در اجرای احکام مشاهده کرده‌ایم.

به گفته قوشه به لحاظ شرع و فقه محدودیتی به لحاظ نوع و میزان برای مهریه وجود ندارد به جز آنکه مهریه باید مالیت داشته باشد، اما با وجود همین مهریه‌های نامحدود نیز هیچگونه موازنه‌ای میان حقوق زنان و مردان وجود نداشت و زنان همچنان باید به دنبال دریافت مهریه خود بودند یا اینکه از ابزار قانونی برای طلاق و گرفتن مهریه استفاده می‌کردند تا بتوانند از زندگی پرخشونت یا زندگی که به هر دلیلی آن را نمی‌خواستند خارج شوند. اما مجلس با این مصوبات نیمچه ابزار قانونی زنان را هم از آن‌ها می‌گیرد.

آنطور که این وکیل دادگستری تاکید می‌کند که حتی با وجود شروط ضمن عقد نیز هیچگونه برابری میان زوجین ایجاد نمی‌شود و شاید به صورت نسبی بخشی از ماجرای تبعیض بهبود یابد، اما موضوعاتی مانند ولایت پدر بر فرزند هرگز رفع و برابر بودن زن و مرد در این ماجرا در نظر گرفته نمی‌شود حتی اگر حضانت به مادر هم داده شود باز هم این ولایت تغییر نمی‌کند. همچنین نابرابری‌ها از جامعه به زندگی زوجین سرایت می‌کند مثلا ممکن است زن و مرد در شروط ضمن عقد خود شرایط مالی برابری را در نظر بگیرند مثلا شرط کنند که هر دو هزینه‌های زندگی را پرداخت کنند، اما چون به صورت معمول میزان دستمزد یک زن در ازای کار برابر از مرد کمتر است به زن فشار بیشتری وارد می‌شود.

قوشه این سوال را طرح می‌کند که چرا مجلسی که سال‌هاست در تلاش برای کاهش و مماشات درحوزه مهریه به نفع مردان است به جای این تلاش، حقوقی که در شروط ضمن عقد مطرح است را در نص صریح قانون نمی‌آورد و این شروط را تبدیل به حقوق قانونی همه زنان نمی‌کنند نه اینکه اختیار این شروط به دست مردانی باشد که گاه به دلیل ناآگاهی یا داشتن افکار سنتی ممکن است برای زنان مانع‌تراشی کنند. فقه شیعه امامیه معتقد است باید به روز بوده و مقتضیات زمان و مکان را رعایت کند بنابراین انجام این تغییر نمی‌تواند مشکل‌آفرین باشد.

مردان در چه شرایطی به دلیل مهریه زندانی می‌شدند؟

به گفته او جامعه مدنی مدت‌هاست که در تلاش برای فرهنگسازی گرفتن شروط ضمن عقد به جای مهریه توسط زنان است حالا اگر این شروط به عنوان قانونی یکسان برای همه زنان مصوب شود آن وقت نیازی به قانون‌گذاری‌های عجیب به ضرر زنان وجود ندارد؛ مساله‌ای که به باور قوشه اراده‌ای برای آن وجود ندارد ضمن آنکه احتمالا مالیات یا حق ثبت گرفتن از مهریه برای پرکردن خزانه ضروریست.

این وکیل دادگستری اضافه می‌کند: اگر یکبار با چنین رویکردی به ماجرا نگاه کنند قطعا زندانی مهریه نخواهیم داشت؛ کما اینکه امروز نیز زندانی شدن فردی به دلیل مهریه در موارد بسیار نادر رخ می‌دهد مثلا مردی که تاجر است و به لحاظ قانونی نمی‌تواند تقاضای اعسار کند بلکه باید اعلام ورشکستگی کند، اما به خاطر شرایط کاری خود ترجیح می‌دهد به جای اعلام ورشکستگی به زندان برود که این انتخاب مرد است و به زن مربوط نیست. یا مثلا مرد در موردی زندانی شده که درخواست اعسار داده و مهریه هم قسط‌بندی شده، اما اقساط را پرداخت نکرده است؛ بنابراین زندانی مهریه بسیار کم و مربوط به موارد معدود است.

قوشه همچنین درباره گرفتن حق‌ثبت در ازای مهریه می‌گوید: گرفتن حق ثبت مساله‌ای قانونیست، اما در این طرح جدید قصد دارند میزان آن را افزایش بدهند که به نظر من این مساله به نفع مردان یا زنان نیست و تنها برای تامین مبالغ مورد نیاز دولت است. مشکل آن است که بسیاری از مردان زمان پذیرش مهریه فکر می‌کنند که این مساله تنها روی کاغذ است و الزامی به پرداخت آن ندارد در واقع هنوز این تفکر قدیمی «مهریه را کی داده، کی گرفته» حاکم است در حالیکه مهریه دین مالی الزام‌آوریست که مرد موظف به پرداخت آن است.

بذل کل مهریه برای اثبات کراهت زن نسبت به مرد

به گزارش رویداد۲۴ ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی مقرر می‌کند: در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می‌تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند. چنان چه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می‌تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌شود.

تبصره این ماده نیز می‌گوید: عسر و حرج موضوع این ماده عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد.

قاسم‌پور عضو فراکسیون مجلس و از حامیان این طرح گفته «براساس این طرح در شرایطی که زن حداقل یک سال متوالی یا ۱۸ ماه متناوب در طول سه سال منتهی به دادگاه جدا از مرد زندگی کرده و حاضر به بذل کل مهریه خود شود، کراهت شدید زوجه برای دادگاه محرز و حکم ماده ۱۱۳۰ جاری شود.»

آنطور که قوشه می‌گوید این شرایط فرق چندانی با قبل نکرده است جز آنکه زمان مشخصی برای آن تعیین و شرایط طلاق به دلیل عسر و حرج را برای زن سخت‌تر کرد است یعنی اگر در گذشته دادگاه با توجه قرائن و شواهد و زندگی جداگانه مرد و زن (فارغ از مدت زمان آن) عسر و حرج را احراز می‌کرد حالا کار سخت‌تر شده است یعنی اگر در گذشته می‌توانستیم با ۳، ۴ ماه زندگی جدا از هم زوجین کراهت را به دادگاه اثبات کنیم، اما امروز کار برای زنان سخت‌تر شده است و در واقع در گذشته نتیجه‌گیری در دست قاضی بود، اما امروز اتفاقا این مساله به ضرر زنان تمام می‌شود.

وی اضافه می‌کند: اگر زن نسبت به شوهر کراهت داشته باشد بر اساس قانون باید کمتر، معادل یا بیش از مهریه را به مرد بذل کند. در واقع قانون نگفته باید عین مهریه به مرد بذل شود و مرد هم باید قبول بذل کند که اگر مرد امتناع کند گاهی دادگاه به نمایندگی از مرد بذل را می‌پذیرد. در طلاق مبارات که طرفین از یکدیگر کراهت دارند باید مهریه بذل شده کمتر یا برابر با اصل مهریه باشد و نه بیش از آن که باز هم مرد باید بپذیرد، اما اساسا طلاق‌های توافقی مبارات هستند و هر دو طرف خواهان طلاق هستند، اما دادگاه سال‌هاست که این طلاق‌ها را طلاق خلع در نظر می‌گیرد یعنی گویی یک طرف (زن) از مرد کراهت دارد.

این وکیل دادگستری تاکید می‌کند که قوانین به هیچ عنوان زن را ملزم به بذل مهریه نمی‌کنند و زن می‌تواند به جای بخشش همه مهریه تنها بخشی از آن را بذل کند و این موضوع هیچ جای قانون نیامده است و آنچه در این طرح عنوان شده مبنی بر بذل کل مهریه تنها به ضرر حقوق زنان و سخت‌تر کردن شرایط برای آنهاست.

زنان اجازه حضور در ورزشگاه آزادی را یافتند؛ برای مراسم «سلام فرمانده»

رادیو فردا

خبرگزاری‌های ایران روز پنجشنبه پنجم خرداد از برگزاری مراسمی تحت عنوان «سلام فرمانده» در ورزشگاه آزادی تهران با حضور بی‌سابقه زنان و مردان در کنار هم خبر دادند.

عکس‌ها و ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌ها از جمله خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، نشان می‌دهد که اغلب جمعیت زنان حاضر در ورزشگاه آزادی در روز پنجشنبه را افراد محجبه و چادری تشکیل می‌دهند که به شکل خانوادگی و همراه با همسر و فرزندان خود برای شرکت در مراسم یادبود قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین شاخه برون مرزی سپاه موسوم به نیروی قدس، در جایگاه تماشاگران دیده می‌شوند.

اعلام این خبر آن‌هم در شرایطی که حکومت جمهوری اسلامی با توجیه‌های مختلف از جمله محدودیت‌های شرعی و یا نبود زیرساخت‌های کافی و مناسب در ورزشگاه‌ها، از حضور تماشاگران زن جلوگیری می‌کند واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشته است.

پس از انقلاب بهمن ۵۷ در ایران، جمهوری اسلامی در راستای پیشبرد سیاست‌های خود مبنی بر جداسازی زنان و مردان با اتکا به دیدگاه‌های مراجع تقلید، حضور زنان برای تماشای مسابقات مردان را ممنوع کرده است.

در سال‌های گذشته اما با فشار فيفا، برخی از زنان به شکل گزینشی و محدود، امکان حضور در استادیوم برای تماشای فوتبال را یافتند؛ رویکردی که به زعم برخی کارشناسان و تحلیلگران، شگرد جمهوری اسلامی برای فریب فیفا بوده است.

در یکی از نمونه‌های اخیر اقدام تبعیض‌آمیز ورزشی حکومت جمهوری اسلامی علیه زنان، تعداد زیادی از زنان در فروردین امسال از طریق وب‌سایت فدراسیون فوتبال اقدام به خرید بلیت برای تماشای بازی ایران و لبنان کردند، اما اجازه ورود به ورزشگاه «امام رضا» مشهد به آن‌ها داده نشد و ماموران امنیتی برای پراکنده کردن آن‌ها به اسپری فلفل و باتوم متوسل شدند.

اجرای حکم اعدام یک زندانی زن در زندان قرچک ورامین

خبرگزاری هرانا

سحرگاه امروز چهارشنبه ۴ خردادماه، حکم یک زندانی زن که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان قرچک ورامین اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه امروز چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱، یک زندانی زن در زندان قرچک ورامین اعدام شد.

هویت وی که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، لادن ملاسعیدی توسط هرانا احراز شده است.
لادن ملاسعیدی شب گذشته جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بود.

او ماه گذشته نیز یکبار جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده و با اخذ مهلت دو هفته ای از اولیای دم به بند بازگردانده شده بود.

بر اساس گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در بازه زمانی (اول ژانویه ۲۰۲۱ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۱) دستکم ۲۹۹ شهروند اعدام شدند و ۸۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۴ کودک-مجرم اشاره کرد.
بنا بر همین گزارش بیش از ۸۸ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

نگهداری نوزاد هفت‌ماهه در اوین؛ بیش از ۴۵۰ روز بلاتکلیفی والدین

 نسیمه اسلام زهی و ارسلان شیخی، متهمان امنیتی سنی‌ مذهب، بیش از ۱۵ ماه است که بازداشت شدند و در بلاتکلیفی بسر میبرند. خانم اسلام زهی به همرا...