جستجوی این وبلاگ

تیر ۰۸، ۱۴۰۰

ساتنیک آقابابیان، خواننده اپرا و بازیگر ارمنی ایرانی

 


«ساتنیک آقابابیان» معروف به «مادام ساتو پری آقابابوف» متولد ۱۲۷۹ خواننده اپرا، بازیگر تئاتر، سینمادار و نمایش‌نامه‌نویس ایرانی ارمنی‌ و جزء نخستین خوانندگان اپرای زن ایرانی بود. از وی در منابع فارسی به عنوان «مادام پری آقابابوف» یاد شده ‌است.


همسر وی رافائل آقابابوف یک ارمنی-روسی بود و وکیل دادگستری بود. آلکس آقابابوف، موسس داریوش فیلم (و پیشگام کار دوبله فیلم در ایتالیا) نیز فرزند او بود.


او همچنین در زمینه بازیگری نمایش و نمایشنامه‌نویسی نیز فعالیت داشته است. آقابابوف دانش‌آموخته کنسرواتوار شارلتنبورک برلین و کنسرواتوارهای سلطنتی مسکو، رم و فرانسه در رشتۀ آواز، باله و نمایش بود.


آقابابوف در برلین و مسکو دوره آواز و تئاتر را گذراند. وی که آوازخوان اپرا بود، در دهه‌های ۱۳۰۰ و ۱۳۱۰ خورشیدی در نمایش‌هایی همچون «پریچهر و پریزاد»، «شب هزار و یکم» و «الهه» آواز خواند و ایفای نقش کرد.


ساتنیک آقابابوف نویسنده‌ای توانا، خواننده‌ای تابوشکن و هنرپیشه‌ای کم‌نظیر بود تا جایی که «سعید نفیسی»، نویسنده شهیر ایرانی از او به منزله مردمک چشم جامعه هنری ایران یاد می‌کند. سعید نفیسی در ۱۳۰۴ خورشیدی، در آستانه سفر کوتاه‌مدت مادام پری به خارج، از او به منزله مردمک چشم جامعه هنری تهران یاد کرده و «مسعود کوهستانی‌نژاد» وی را در زمره بزرگان عرصه نمایش در ایران دانسته است.


آقابابوف در دهه ۱۳۰۰ خورشیدی همکاری با «رضا کمال شهرزاد» را آغاز کرد و در نمایشنامه‌های موزیکال وی شرکت کرد و آواز خواند. وی جزء نخستین زنان ایرانی محسوب می‌شود که بر روی صحنه نمایش اپرا خواند و لباس بازی به تن کرد و به بازیگران دیگر نیز لباس بازیگری پوشاند و به عنوان اولین خواننده زنِ ایرانیِ ارمنی در دوران معاصر، نقش به‌سزایی در اعتلای این هنر داشت. آقابابوف بین سال‌های ۱۲۹۷ تا ۱۳۰۰ در بسیاری از نمایشنامه‌هایی که در تئاترهای مختلف تهران روی صحنه آورده می‌شدند، نقش‌آفرینی کرد و به عنوان خواننده اپرت‌هایی به زبان فارسی نیز بر صحنه رفت.


آقابابوف که تحصیلات خود را در رشته‌های آواز، باله و نمایش در کنسرواتوار شارلتنبورگ برلین، کنسرواتورهای سلطنتی مسکو، رم و پاریس به اتمام رسانده بود در سال ۱۲۹۵ «جمعیت نمایشی مادام پری آقابابوف» را تهران تاسیس کرد. او در سال ۱۳۰۶ اپرت الهه جشن گلها را نوشت و در سال ۱۳۰۷ آن را به روی صحنه برد. موضوع این اپرت داستانی تخیلی درباره تحول طبیعت هنگام شروع فصل بهار و جشن گلهاست که با پذیرایی از ملکه گلها آغاز می‌شود و با رفتن ملکه گلها فصل پاییز فرا می‌رسد و گلها پراکنده می‌شوند. نقش ملکه گل را در این اپرت خود خانم آقابابوف بازی می‌کند. آقاباییان همچنین در سال ۱۳۰۷ سینما-تئاتر پری را در میدان مخبرالدوله تاسیس کرد. این سینما-تئاتر در سال ۱۳۰۹ تعطیل شد و فقط کار سینمای آن ادامه پیدا کرد.


از خوانندگان ارمنی تنها کسی که نامش در فهرست فارسی آمده، خانم «پری آقابابوف» است که در عرصه بازیگری تئاتر و هنر رقص و پانتومیم نیز شایستگی داشت و آن را در کنسرواتوارهای روسیه قبل از انقلاب اکتبر آموخته بود.


آقابابوف مدتی نیز با ارکستر مدرسه عالی موسیقی به سرپرستی کلنل «علینقی وزیری» کار کرد، اما از آنجا که طرز خوانندگی و لهجه او برای شنوندگان فارسی‌زبان کمی بیگانه بود، همکاری‌شان ادامه نیافت. در سال ۱۳۰۲ علینقی وزیری موسیقی را با تئاتر درهم آمیخت و با تاسیس «کلوپ موزیکال» در تهران با کمک چندی از هنرمندان از جمله «آقابابوف، لرتا، مادموازل بلینگ، مادموازل سیرانوش، غلامعلی فکری و فضل‌الله بایگان» و دیگران نمایشنامه‌هایی را اجرا کردند. این نمایشنامه‌ها شامل «گُل سرخ»، «خانم خوابند»، «تشک پرقو»، ‏«شوهر بدگمان» و «دایی کچل» بود که از آثار خود وزیری بودند و با موفقیت در شهرهای رشت و انزلی هم اجرا شدند.


اما از آنجا که طرز خوانندگی و لهجه او برای شنوندگان فارسی زبان کمی بیگانه بود (درست مثل آوازهای مادام لرتا همسر عبدالحسین نوشین که به همراه پیانوی حسین استوار در صفحات Columbia ضبط شده است)، همکاریشان ادامه نیافت. خانم آقابابوف چند نمایشنامه قفقازی از جمله افسانه عشق (۱۳۰۶)، اصلی و کرم (۱۳۰۷) و کمربند سحرآمیز (۱۳۰۸) را نیز اجرا کرد.


او در سال‌های ۱۳۰۰-۱۳۲۰ در تهران شهرت و محبوبیت فوق‌العاده داشت؛ ولی از آن به بعد خبری از او و خانواده‌اش در دست نیست. در برخی منابع سال‌مرگ وی ۱۳۵۸ نوشته شده است و در هیچ منبعی به محل دفن وی اشاره نشده است.

تیر ۰۷، ۱۴۰۰

علیرغم شیوع ویروس کرونا؛ عدم رعایت شرایط قرنطینه در زندان لاکان رشت



در پی انتقال ۹ زندانی زن ورودی جدید به قرنطینه بند زنان زندان لاکان رشت، ۱۵ تن از ساکنان قرنطینه این بند پیش از پایان ایام قرنطینه به بند عمومی منتقل شدند. این اقدام مسئولان زندان، در حالی است که مدت قرنطینه زندانیان جدید الورود دستکم در زمان شیوع کرونا باید به طور کامل سپری شود و این اقدام سلامت سایر زندانیان را به خطر انداخته است. همزمان با این موضوع و با وجود افزایش روزانه دما، تهویه هوای بند زنان طی روز دستکم ۸ ساعت خاموش بوده و عملا امکان استفاده از ماسک برای زندانیان وجود ندارد.

به گفته یک منبع مطلع، در پاسخ به اعتراض زندانیان به آنان گفته شده است که حتی در صورت آمدن ورودی‌های جدید دیگر، آن افراد نیز بدون قرنطینه مستقیما به بندهای عمومی فرستاده خواهند شد. همزمان با این موضوع و با وجود افزایش روزانه دما، تهویه هوای بند زنان طی روز دستکم ۸ ساعت خاموش بوده و عملا امکان استفاده از ماسک نیز در این شرایط پر مخاطره برای زندانیان وجود ندارد.

گفتنی است عدم رعایت قرنطینه برای زندانیان جدیدالورود در زندان لاکان رشت در حالی است که آتنا دائمی، فعال مدنی زندانی که در تاریخ ۲۶ اسفندماه ۹۹ از زندان اوین به این زندان تبعید شده بود به مدت ۲۳ روز در قرنطینه زندان لاکان رشت نگهداری شده بود.

وکیل فرزانه زیلابی: روی پرونده، تیک محرمانه بود/ صدور قرار جلب به دادرسی در مورد ۵ عنوان اتهامی



 ناصر زرافشان، وکیل فرزانه زیلابی از صدور قرار جلب به دادرسی در مورد ۵ عنوان اتهامی برای موکلش خبر داد و گفت “به دلیل اینکه روی پرونده، تیک محرمانه بوده، من و موکلم دسترسی به پرونده نداشته و اطلاعی از کم و کیف آن نداریم. کل گردش کار پرونده موکلم با مقررات قانون آئین دادرسی کیفری و مقررات قانونی همخوانی ندارد”. زرافشان در ادامه با اشاره اینکه قرار پیشین ناظر بر ممنوعیت شش ماهه زیلابی از اشتغال به حرفه وکالت نیز ظاهرا نقض شده، افزود “مبنای اطلاع ما از این موارد به صورت غیرمستقیم از برخی از آقایان قضات و یا اعلام شفاهی مدیردفتر شعبه درباره جلب به دادرسی بوده و هیچ یک از این موارد نه به من و نه به موکلم ابلاغ نشده است”. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از امتداد، ناصر زرافشان، حقوقدان و یکی از وکلای فرزانه زیلابی، ضمن اشاره به وضعیت پرونده این وکیل کارگران هفت‌تپه، اظهار داشت: پرونده موکل من در حال حاضر در شعبه دوازده بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اهواز قرار دارد. خانم زیلابی که برای پیگیری وضعیت پرونده به دفتر کل مراجعه کرده، عنوان کردند که دسترسی به پرونده نداشته و اطلاعی از کم و کیف آن ندارند. چرا که ظاهرا روی پرونده، تیک محرمانه بوده و تا زمانی که آن را برندارند، دفتر کل نیز در جریان قرار نمی‌گیرد. وی افزود: حسب اعلام شفاهی مدیر دفتر شعبه، نسبت به هر پنج فقره اتهام که قبلا مطرح شده بود، قرار جلب به دادرسی برای خانم زیلابی صادر شده و من در کمال تعجب درک نمی‌کنم که اساسا، مبنای این اقدامات چیست! در مورد عناوین اتهامی عضویت در گروه‌های معاند، اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه نظام، فعالیت تبلیغی و توهین به رهبری که قرار جلب به دادرسی برای آن‌ها صادر کردند، پرونده به شعبه دوم انقلاب اهواز ارجاع شده است. زرافشان، ادامه داد: در مورد پنجم(نشر اکاذیب) که خارج از صلاحیت دادگاه انقلاب است هم، پرونده برای تعیین شعبه به مجتمع قضائی قدس اهواز ارجاع شده است. همه این موارد، اطلاعات شفاهی است که من و موکلم از این و آن به دست آورده‌ایم. یعنی به رغم مصوبات قانونی، این قرارهای صادره به هیچ وجه، نه به موکل و نه به بنده ابلاغ نشده است. این حقوقدان در ادامه، اشاره‌ای نیز به قرار پیشین ناظر بر ممنوعیت شش ماهه زیلابی از اشتغال به حرفه وکالت داشت و خبر داد: قرار نظارت قضائی(بند پ ماده ۲۴۷) که قبلا در بازپرسی صادر شده بود نیز، ظاهرا نقض شده ولی همانگونه که گفتم؛ نه نقض قرار نظارت قضائی و نه صدور قرار جلب به دادرسی در مورد این پنج فقره اتهام که هیچ یک هم مبنای جدی ندارد، نه به من و نه به موکلم ابلاغ نشده است. این وکیل دادگستری، تصریح کرد: مبنای اطلاع ما از این موارد به صورت غیرمستقیم از برخی از آقایان قضات و یا اعلام شفاهی مدیردفتر شعبه درباره جلب به دادرسی بوده است. کل گردش کار پرونده با مقررات قانون آئین دادرسی کیفری و مقررات قانونی همخوانی ندارد. حق دفاع که طبیعی‌ترین حق یک متهم در پرونده بوده، سلب و نقض شده است. وی ادامه داد: چرا که در مراجعه موکل من برای مطالعه پرونده جهت تدارک دفاع، حتی این اجازه را هم به او نداده‌اند و این اقدام به هیچ عنوان قانونی نیست. زرافشان همچنین، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مسئله در حال حاضر برای ما این است که مضمون این قرارها و استدلالی که در لغو آن قرار نظارت قضائی بوده را به عنوان یک حق طبیعی بدانیم. والا، اصلا کل دادرسی بی معنا خواهد شد. وقتی من به عنوان وکیل با گوش بسته و چشم بسته به دادگاه مراجعه کنم، اسم این کار، دادرسی نیست. طبعا اولین کار این است که تقلا کنیم که اساسا چه چیزی علیه موکل ما عنوان شده است. صرف مطرح کردن عنوان اتهامی، تفهیم اتهام نیست. تفهیم اتهام، یعنی ارائه دلایلی که موجب توجه اتهام به متهم بوده و هنوز هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته است. وی در پایان نیز، تصریح کرد: به گمان من تا زمانی که به صورت محرمانه روی پرونده بحث می‌کنند، اصلا دادرسی در دادگاه معنا نخواهد داشت. حال در بازپرسی این اجازه داده شده تا یک مراحلی از پرونده، متهم به پرونده دسترسی نداشته باشد اما دادرسی در دادگاه به معنی تدارک حق دفاع بوده و چنین مسئله‌ای تا الان برای ما امکان‌پذیر نبوده است. گفتنی است، روز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت‌ ماه، سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه با اعلام تشکیل پرونده قضایی علیه فرزانه زیلابی نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و با «دور جدید فشار» خواندن این اقدام، آن را محکوم و تاکید کردند که «سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه هرگونه پرونده‌سازی برای خانم فرزانه زیلابی وکیل پایه یک دادگستری، وکیل کارگران هفت‌تپه را محکوم کرده و خواهان پایان دادن به این روند نخ‌نما شده است.» روز شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه، جلسه بازپرسی فرزانه زیلابی، در دادسرای اهواز برگزار شد. ناصر زرافشان، وکیل خانم زیلابی ضمن بیان اینکه موکلم، تاوان دفاع از کارگران هفت‌تپه را می‌پردازد گفته بود که “بازپرس پرونده علاوه بر صدور قرار کفالت، برای موکلش ۶ ماه منع اشتغال به حرفه وکالت صادر کرده است”.

آرام فتحی و ثریا حق‌ دوست با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند

 


امروز دوشنبه ۷ تیرماه، آرام فتحی و ثریا حق‌دوست، دو شهروند بازداشتی اهل شهرستان مریوان با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند. این شهروندان روز پنج‌شنبه ۲۷ خردادماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. خانم حق دوست پس از بازداشت به زندان سنندج و آقای فتحی به زندان مریوان منتقل شد.

بر اساس این گزارش، آزادی این شهروندان با تودیع قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی صورت گرفته است.


تا لحظه تنظیم این گزارش، از اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی در دسترس نیست.


ثریا حق دوست شهروند اهل شهرستان مریوان، روز پنج‌شنبه ۲۷ خردادماه امسال توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان سنندج منتقل شد.


همزمان آرام فتحی دیگر شهروند بازداشتی اهل شهرستان مریوان نیز، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و پس از مدتی به زندان این شهرستان منتقل شد. 


آرام فتحی پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت دارد.

انتشار اولین فایل صوتی مادر بابک و آرزو خرمدین از زندان؛ قربانی بودم / صدا

  سر می برد، در یک پیام صوتی که به دست هرانا رسیده است، از سالهای طولانی آزار و اذیت و تجاوز زناشویی به خود توسط اکبر خرمدین، همسرش خبر داده است. خانم موسوی همچنین به عنوان نخستین پیام عمومی خود به چند دهه رفتارهای خوفناک همسر خود اشاره کرده و شایعات پیشین در خصوص آزار جنسی و تجاوز به دخترش -آرزو خرمدین- را تایید کرده است.


ایران موسوی، مادر بابک و آرزو خرمدین در یک پیام صوتی از زندان، از جزییات شرایط حاکم بر خانواده و نقش پدر خانواده در این وضعیت پرده برداشته است.


خانم موسوی به عنوان نخستین پیام عمومی خود در این صوت، ضمن بیان ترس از همسرش، شایعات پیشین در خصوص آزار جنسی و تجاوز به آرزو خرمدین توسط پدر او را تایید کرده است.

ایران موسوی در این پیام صوتی تصریح می‌کند که در کودکی به ازدواج اجباری همسرش درآمده و بارها قربانی خشونت او شده است. به گفته وی اکبر خرمدین او را زندانی کرده و فرزندانش را به قتل رسانده است.

این شهروند همچنین از بدرفتاری سایر زندانیان با خود درون بند مشاوره ۲ زندان قرچک ورامین (شهرری) نیز خبر می دهد. مسئله ای که وضعیت حبس و تحمل آن را برای او دو چندان مشکل ساخته است.

گفته می‌شود که این زندانی علیرغم کهولت سن، با اجبار سایر زندانیان مجبور به کف خوابی شده است و از آزار کلامی و زورگویی برخی از زندانیان نیز رنج می برد.


چندی پیش قتل” بابک خرمدین “، خواهر و دامادشان در صدر اخبار حوادث قرار گرفت و ماجرا از این قرار بود که ۲۶ اردیبهشت ماه تکه‌های بدن یک مرد در سطل زباله‌ای واقع در فاز سه شهرک اکباتان کشف شد، خبرکشف این جسد در رسانه ها منتشر و ساعتی بعد مشخص شد جسد مثله شده متعلق به “بابک خرمدین” کارگردان سینمایی است.


زمانی که کارگر ضایعاتی، محل کشف جسد مثله شده را به مأموران پلیس نشان داد، مأموران پلیس با بررسی دوربین‌های مدار بسته توانستند ماشینی را که این جسد با آن منتقل شده بود، شناسایی کنند و با شناسایی صاحب خودرو یعنی “اکبر خرمدین” پدر “بابک”، به منزل آنها رفته و در حمام خانه با لکه‌های خون مواجه شدند، مأموران پدر و مادر بابک را به عنوان اولین مظنونان قتل بازداشت کردند.


هنوز ساعتی از بازداشت پدر و مادر “بابک خرمدین” نگذشته بود که آنها به قتل “بابک خرمدین” اعتراف کردند.


بعد از اعترافات هولناک پدر “بابک خرمدین” به قتل او، مثله کردن و اختفای جسد با کمک همسرش، معمایی جدیدی مطرح شد که ناپدید شدن ناگهانی خواهر بابک بود.


پدر “بابک خرمدین” که در پرونده قتل فجیع پسرش دستگیر شده بود، پس از ۳ روز پرده از ۲ جنایت دیگر برداشت و به قتل دختر و دامادش اعتراف کرد


انعکاس وسیع خبر قتل کارگردان ۴۷ ساله سینمای ایران، با واکنش‌های متفاوتی از سوی افکار عمومی و کاربران فضای مجازی همراه بود و قتل فجیع «بابک خرمدین» به دست پدر و مادر، جامعه را در بهت، حیرت و ترس فرو برد.


این پرونده کماکان در دست دادرسی است و متهمان آن در زندان به سر می برند.

تیر ۰۱، ۱۴۰۰

گزارشی از آخرین وضعیت نرگس ادیبی در زندان اوین

 


نرگس ادیبی، زندانی سیاسی که دوران محکومیت ۳ سال و شش ماهه خود را در بند زنان زندان اوین سپری می‌کند، علیرغم مشکلات پزشکی متعدد از اعزام به مرخصی درمانی محروم مانده است. وی تیرماه سال گذشته پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت اجرای حکم به زندان منتقل شده بود.


نرگس ادیبی، زندانی سیاسی دوران محکومیت ۳ سال و شش ماهه خود را در بند زنان زندان اوین سپری می‌کند.


علیرغم ابتلای خانم ادیبی به بیماری هایی از جمله برونشیت و آسم و همچنین مشکلات پزشکی دیگر از جمله درد شدید مفاصل با اعزام او به مرخصی درمانی مخالفت شده است.

خانم ادیبی پیشتر در تاریخ ۲۰ تیرماه ۹۶ توسط ماموران وزارت اطلاعات در تهران بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. وی در تاریخ ۱۰ مردادماه با پایان مراحل بازجویی و تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.


در تاریخ ۸ آبان‎ماه همان سال نرگس ادیبی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ماشاالله احمدزاده از بابت اتهامات اجتماع و تبانی، توهین به رهبری، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و تبلیغ علیه نظام، مجموعا به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد.


این حکم در تاریخ ۲ اردیبهشت ۹۹ توسط شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی بابایی به ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری تقلیل یافت.


وی نهایتا تیرماه سال گذشته پس از حضور در شعبه ۱ واحد اجرای احکام دادسرای اوین به ریاست قاضی محمدمهدی براعه بازداشت و به بند زنان زندان اوین منتقل شد.


نرگس ادیبی، فرزند حسین، ۵۸ ساله و مادر دو فرزند است.

زندان ارومیه؛ صفیه مامش‌ پور با تودیع وثیقه آزاد شد



 صفیه مامش پور شهروند بازداشتی اهل پیرانشهر با تودیع قرار وثیقه از زندان ارومیه آزاد شد. وی در تاریخ ۱ اردیبهشت‌ماه، پس از احضار به اطلاعات سپاه بازداشت و ابتدا به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در ارومیه و طی روزهای اخیر به زندان این شهر منتقل شد.


بر اساس این گزارش، آزادی خانم مامش پور با تودیع قرار وثیقه صورت گرفته است.


صفیه مامش‌پور روز چهارشنبه یکم اردیبهشت‌ماه امسال، پس از احضار به اطلاعات سپاه بازداشت و جهت انجام مراحل بازجویی به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در شهرستان ارومیه منتقل شد.


وی پس از مدتی از بازداشتگاه اطلاعات سپاه در ارومیه به زندان این شهر منتقل شد.

نگهداری نوزاد هفت‌ماهه در اوین؛ بیش از ۴۵۰ روز بلاتکلیفی والدین

 نسیمه اسلام زهی و ارسلان شیخی، متهمان امنیتی سنی‌ مذهب، بیش از ۱۵ ماه است که بازداشت شدند و در بلاتکلیفی بسر میبرند. خانم اسلام زهی به همرا...