جستجوی این وبلاگ
دی ۲۲، ۱۳۹۹
پرده بکارت
دی ۱۲، ۱۳۹۹
ختنه زنان
ناقصی سازی جنسی زنان یا به اصطلاح "ختنه" آنها ، در استانهای خوزستان ، لرستان و بیش از همه کردستان نیز مقدار است. پیامدهای جسمی و روحی این رسم غیرانسانی بر قربانیان آن ، اباداد گسترده دارد.
ناقصسازی جنسی زنان یا به اصطلاح "ختنه" آنها ، رسمی است که در میان گروهی از اعراب و به ویژه مسلمانان ساکن شمال آفریقا رایج است. طبق آمار سازمان ملل در سال ۲۰۰۳ ، ۹۷ زنان متاهل مصری خنثی شده اند. ختنه دختران در برخی نواحی جنوبی و غربی ایران نیز متداول است. بنیاد جمعیت سازمان ملل خواستار تعهد دولت جدی برای سرمایه گذاری و اجرای برنامه هایی برای توقف و پیشگیری از ختنه دختران است ، زیرا طبق این گزارش هنوز هم به طور سالانه ، سه میلیون دختر در معرض خطر ختنه قرار دارد. سازمان ملل ، نهادهای مدافع حقوق بشر و حقوق زنان ، سالهاست که برای توقف چنین رسمی در جوامع افریقایی ، عربی و اسلامی استفاده از آن را دارد. در چند کشور افریقایی از جمله مصر ، مجازات علیه ختنه زنان تصویب شده است.در ایران هنوز این سنت انجام نمی دهد که به طور رسمی مجاز نیست و دولت نیز به صورت عملی برای جلوگیری از انجام نداده است.
اهل تسنن و ختنه دختران
گزارش های مربوط به ختنه دختران در ایران ، از جنوب و غرب کشور مورد استفاده قرار گرفته است. مثله کردن اندام جنسی دختران به نام ختنه ، در استانهای خوزستان ، لرستان و بیش از همه کردستان مقدار است. هرمزگان و بنادر گنگ و جاسک از جمله شهرهای جنوبی ایران هستند که در آنها ختنه دختران یک رسم است. گفته این رسم در مناطق جنوبی ایران از طریق رفت و آمد دریایی به هند و سوم وارد شده است.
در غرب ، ختنه زنان در آذربایجان ، اورامانات ، بانه ، نوسود ، پاوه ، پیرانشهر و حتی ممکن است ارومیه در موارد متعدد به چشم ایجاد شود. پروین ذبیحی یکی از فعالان حقوق زن در مریوان که کتابی در باره ختنه زنان در کردستان عراق نیز ترجمه شده است ، در گفتگوی دوویچه به ریشه های مذهبی در این زمینه ذکر شده است. او را که در این مناطق برای خشم یک فریضه مذهبی است و این را در میان سنی مذهبی و شافعی مذهبی ، سنتی اسلامی تلقی می کند. پروین ذبیحی خود را مجبور کرد که نمونه های ابدا تک و توک نبوده و فراگیرند: "یکی از دوستان من در بوکان معلم است. در یک کلاس ۴۰ نفری ، ۳۸ نفر بومی بوده و دو نفر دیگر غیربومی است. از بین غیربومی های دیگر ، 36 نفر دیگر موجود نیستند. در پاوه آمار صد در صد وجود دارد و حالا هم که کند شده است. ما به روستای کم جمعیت رفتیم که 48 زن در آنجا وجود دارد از سه نسل مختلف خنثی شده است. "
ضامن پاکدامنی دختر
این پیرزن ها و ماماهای محلی هستند که دختران را ختنه استفاده می کنند. کسانی که هیچ سواد و فرهنگ بهداشتی خاکستر به تیغ و بدن دختربچه ها ندارند ، اقدام به بریدن کلیتورها آنها را استفاده می کنند. سن رایج ختنه دختران در کردستان ، چهار تا شش سال است. پروین ذبیحی منگوید: "اعتقاد مردم این است که به این ترتیب دختر پاک را می گیرد و دوست پسر را نمی شود. دنبال اطلاعات جنسی نمی شود و بعد از ازدواج با شوهرش وفادار می شود. اگر دختر را ختنه کنید ، از شیطنت جنسی بدور است. است. "
پیامدهای روحی و جسمی
بریدن کلیتوریس دختران ، عوارض جسمی زیاد کرده است. ابتلا به عفونتهای واژن و رحم ، نازایی ، در اثر شدت شدید قاعدگی یا کیست واژن و رحم و بطور کلی درد موضعی ، بیشتر دختران و زنانی که خنثی شده اند و رنج گفته اند. با ختنه ، حس جنسی زنان از میان برادرود و رابطه جنسی نیز دردناک است. پروین ذبیحی اما به پیامدهای روحی این مثله سازی بیشتر است و باعث می شود این جنبه شود ، عموم در بحث در سایه قرار گیرد. او به سندرم بی اعتمادی و اضطراب در میان دختران کوچکی اشاره می کند که خانواده های آنها ناگهان آنها را به زیر تیغ بیگانه اعمال می کنند سالخورده فرستاده شده است.
سنت تداوم کور
اما با وجود همه این پیامدها ، خود زنان هم در تداوم سنت مثله سازی اندام جنسی دختران نقاشی شدید ایفا استفاده می کنند. چرایی این پارادوکس از نظر پروبی ذبیحی چنین است: "مادرها خودشان طرفدار شدید ختنه دختر هستند. پدران دیده اند که پدر شما همسرشان را بدون خبر ، دختر را خنثی نکرده است. والدین تحصیل کرد که دختری لیسانسیه خودش را راختنه کرده است. علت این است که ختنه دختر ، رسم و سنت است. را موظف به ختنه شدن پیدا شد. "
پروین ذبیحی در ادامه رسم ختنه نمادین دختران در کردستان همچنین سخنرانی می کند: "اینها چاقو را از یقه دختر پایین بیاندازند. نام چهل تیغ است. "
علیه ختنه دختران
پروین ذبیحی از دختران کردی سخنرانی کند که در تهران و شهرهای دیگر ایران به دانشگاه رفته و پایان نامه های تحصیلی خود را در مورد ختنه نوشته شده است. این دختران مایلند تشکلی در کردستان علیه ختنه زنان به راه بیندازند اما تاکنون به آنها داده نشدهاست.
ذبیحی در پایان یادآور میشود که به دلیل رنگ و بوی مذهبی رسم ختنه دختران در کردستان، تنها از طریق فتوای مراجع مذهبی و آموزش مستمر در خانوادهها، مدارس و اجتماع است که میتوان به برچیده شدن چنین سنتی امیدوار بود.
نگهداری نوزاد هفتماهه در اوین؛ بیش از ۴۵۰ روز بلاتکلیفی والدین
نسیمه اسلام زهی و ارسلان شیخی، متهمان امنیتی سنی مذهب، بیش از ۱۵ ماه است که بازداشت شدند و در بلاتکلیفی بسر میبرند. خانم اسلام زهی به همرا...
-
خبرگزاری هرانا امروز سه شنبه سوم مردادماه، فاطمه حسینی، شهروند اهل یاسوج به دلیل آنچه “انتشار تصاویر غیراخلاقی و بی حجابی در شبکه های اجتم...
-
شماری از فعالین مدنی شهر سنندج با در دست داشتن پارچه نوشتههای نسبت به خشونت علیه زنان، در مقابل دادگاه این شهر تجمعی اعتراضی برگزار نمودند...
-
هرانا طی روزهای اخیر و امروز یکشنبه ۱۵ آبان ماه، دوشهروند از جمله یک دانشجو در جریان اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی در شهرهای مریو...